Matematik
Harmonisk svingning
Er der en, der kan hjælpe med denne opgave også? Hvis I kan forklare, hvordan jeg løser opgaven, er jeg meget taknemmelig!
Svar #1
02. december 2017 af Sveppalyf (Slettet)
f(t) = Asin(ωt + φ) + k
Amplituden A har du fundet.
Vinkelfrekvensen ω kan du finde som 2π/T hvor T er svingningstiden, dvs. afstanden fra fx toppunkt til toppunkt. Jeg får ω = 2π/63.
Fasen φ tager højde for at sinuskurven er blevet forskudt i forhold til hvor den normalt starter:

sin(t) starter normalt midt mellem top- og lavpunkt og starter med at bevæge sig op mod toppunktet. På din graf ligger dette sted i midlertid i ca. t=20. Så vi skal have bestemt φ således at ω*20 + φ = 0
2π/63 * 20 + φ = 0 <=>
φ = -40π/63
k udtrykker at kurven er blevet forskudt opad så den ikke længere svinger omkring y=0. Jeg får k til 175.
Svar #2
02. december 2017 af Egofaciens (Slettet)
Kan jeg også bruge f(x)=A*sinn(b*x+c)+d
Det betyder vel det samme, ikke?
Tusind tak for svaret og den rigtig gode forklaring på de forskellige ting.
Svar #4
Ja, det kan du godt. Det er den samme formel bare med nogle andre betegnelser.
Svar #5
Der er ca. 63 enheder mellem to toppunkter på grafen. Ved at sætte b=2π/63, så passer det med at når x har gennemløbet 63 enheder, så har indmaden i sinusfunktionen gennemløbet 2π radianer og dermed gennemløbet en periode.
Svar #7
Det er helt i orden. Var det ment til en anden person eller til min anden tråd omhandlende samme emne?
Svar #10
Tusind tak for svar #9.
Jeg kan dog ikke helt gennemskue hvordan er kommet frem til dette.
Svar #12
Det skal jo være et funktionsudtryk som angiver spændingen på et givent tidspunkt. Altså en funktion af tiden t.
Så er det bare samme formel som i den anden opgave. c og d er der ikke oplyst noget om. a er amplituden 310.
At frekvensen er 50 Hz betyder at svingningen gennemløber 50 perioder pr. sekund. Dvs. at sinusfunktionen skal gennemløbe en cyklus pr. 1/50 sekund. Så ved at sætte b = 2π*50, så passer det med at indmaden i sinusfunktionen vokser med 2π hver gang t er vokset med 1/50 sekund.
Skriv et svar til: Harmonisk svingning
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.