Matematik
Differentialligningssystemer
Jeg står med en ogpave hvor jeg skal opskrive et differentialligningssystem på formen x'(t)=Ax(t), hvor x(t) er en vektor med funktionerne: <P(t),M(t),N(t),V(t)>
Jeg har givet at A er en 4x4 matrix, hvor jeg skal udtrykke matricen via konstanterne kPM kPN kMN og kMV
Problemet er at for at få x'(t) som de allerede står i opgaven, bliver jeg nødt til at lave x(t) som <P(t),P(t),M(t),M(t)> hvis det skal passe med at A.x=x'(t).
Jeg sad hele natten i går og det meste af dagen i dag og jeg kan simpelthen ikke finde ud af hvad jeg gør forkert. Jeg vedhæfter min opgave. Det er opgave 1. '
Jeg håber virkelig der er nogen der kan fortælle mig hvad jeg skal gøre, jeg har brugt alt for lang tid på den nu :(
Svar #1
03. december 2017 af TeamFinal (Slettet)
Her viser jeg hvordan jeg gør, samt hvordan det ser ud hvis jeg gør som opgaven fortæller (nederst med gule markeringer som er forkert)
Svar #2
03. december 2017 af peter lind
Jeg ved ikke hvorfor du overhovedet skriver det sidste som godt nok er forkert. P(t) for eks. er kun afhængig af hastighedskonstanterne. Drop det og gå videre fra det foregående og opskriv en matrix
Svar #3
?så forstår jeg ikke de skriver at vectoren xt skal ibdkludere alle 4 funktioner?
Svar #5
A matricen skal vel bare se sådan her ud ikke? 
Svar #6
vektoren hedder (P(t), M(t), N(t), V(t) )
Første række (-kPM-kPN, 0, 0, 0 )
anden og tredje række skal korrigeres tilsvarende
Svar #7
Svar #9
Svar #10
Jeg har et spørgsmål til ang opg 2, jeg skal plotte forskellige grafer for forskellige start koncentrationer, men jeg skal vel have nogle værdier for konstanterne? da jeg løste differentialligningssystemet med betingelsen M(0)=0 fik jeg de her 4 løsninger:
P(t)=19/10*C2*e-2*t
M(t)=-C2*e-2*t+C2*e-t/10
M(t)=-19/20*C2*e-2*t+C3
V(t)=-C2*e-t/10+1/20*C2*e-2*t+C1
Ser det rigtigt ud? Og i så fald, skal jeg så finde C værdierne ved gauss elimation/4 ligninger med 3 ubekendte?
Svar #12
Der er jo nogle konstanter involveret og dem har du så bare indsat. Du skal finde c'erne ved at indsætte de givne startværdier. Det giver så et lineært ligningssystem som du kan løse ved hjælp af Gauss elimination eller et CAS værktøj
Svar #13
Jeg skal lige være sikker på jeg forstår dig korrekt. De givne startværdier, er vel kun M(0)=0 ikke? og self. at P(0)=C>0, men det kan jeg vel ikke indsætte som sådan i mit cas værktøj - Jeg har opskrevet ligningssystemet, dog undtagen M(t) da c2-c2=0, og fået det her via gauss elimination, men jeg ved ike hvordan jeg skal kunne bruge det?

Svar #14
04. december 2017 af peter lind
Jeg ved ikke hvilken konstanter du har sat ind men at du får c2 (hvad er det?) to gange i den anden ligning ser ikke rimelig ud
Svar #15
04. december 2017 af TeamFinal (Slettet)
Skriv et svar til: Differentialligningssystemer
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.