Matematik

Hjælp til salmonellaopgave

06. december 2017 af louiselort - Niveau: A-niveau

Jeg bøvler med denne opgave.

Hvordan regner jeg den? 


Brugbart svar (0)

Svar #1
06. december 2017 af StoreNord

Du skal igang med at differentiere funktionen. Du kan måske vælge at bruge Geogebra i første omgang, men du skal jo have lært det der med at differentiere.


Brugbart svar (0)

Svar #2
06. december 2017 af DeDejligePeberkagerfraHakkebakkeskoven

Her skal du blot finde den højeste værdi for r(t). Indsæt funktionen i Nspire og brug fMax til at finde den højeste værdi - jeg får den til omkring 41,9 ºC.

Note: Der skal ikke differentieres, du ser allerede på væksthastigheden og ikke antallet af bakterier. Jeg var også selv i gang med at skrive et svar om differentiering, så jeg kan forstå den anden besvarer.

Hvis du ikke kender til Nspire, kan andre værktøjer som Geogebra dog stadig fint anvendes til opgaven. Du kan også stadig differentiere, det er en fin måde at løse opgaven - så skal du blot finde t for r'(t)=0


Brugbart svar (0)

Svar #3
06. december 2017 af StoreNord

Nej, hvor er den opgave kedelig.    :)
Den som bruger Geogebra er ikke blind.          :)
Hjælp til salmonellaopgave.png


Brugbart svar (0)

Svar #4
06. december 2017 af DeDejligePeberkagerfraHakkebakkeskoven

StoreNord, du har vidst glemt et decimal i eksponenten til e, hvilket leder til en lidt for høj temperatur set ved punkt C. Man kan også illustrere i Nspire, for the record, men ja, sådan ville jeg også løse den. 

Giver dig ret i, at opgaven er skuffende.. Opgaveteksten lægger op til en del arbejde med snak om væksthastigheder og andet.

Jeg håber opgaven er blevet forklaret, louiselort :)


Brugbart svar (0)

Svar #5
06. december 2017 af StoreNord

Den manglende decimal skyldes blot, at Geogebra kun viser 2 decimaler. Resultatet er der ikke noget i vejen med.
Men jeg er lidt bange for at #2 tar lidt let på opgaven. Nogle lære vil helst have, man kan differentere. Uden Geogebra ville man være nødt til at differentiere. Jeg har dog ikke vurderet sværheden.
 


Skriv et svar til: Hjælp til salmonellaopgave

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.