Historie

Historisk kildekritik af Huntingtons civilisationernes sammenstød

11. december 2017 af hxhxhxhx (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hvilken historisk metode skal man bruge på en teori, sådan som den huntington fremsætter?

Kildekritik vil næppe være passende, og det eneste, man kan, er vel så at være kritisk og finde historiske begivenheder, der passer ind i teorien?


Brugbart svar (0)

Svar #1
11. december 2017 af Historiedansk (Slettet)

Du kan bruge dekonstruktion ret effektivt her.  

et eks. mod hans påstand om et civilisationernes sammenstød:

Kan man samle milioner af mennesker med forskellige overbevisninger fra forskellige geografiske steder, der befinder sig i forskellige kulturer under et samlende begreb som civilisation? Hvad er fællesmængden? Han taler om et islam, et jødedom, et kristendom, en hinduisme, men findes der ikke hundrede vis af forskellige grupper indenfor hver religion med vidt forskellige overbevisninger, praksiser, livsholdninger, livssynspunkter?  

Det kan du udpege som en problematisk påstand og konkludere at den er alt for generaliserende og abstrakt til at den forholder sig til den konkrete og levende virkelighed. 


Brugbart svar (0)

Svar #2
13. december 2017 af HFNU (Slettet)

Nu har jeg læst både kilden og har arbejdet lidt med den tidligere. Jeg har også læst begge jers opslag, men jeg har lige 1 spørgsmål, hvad mener du når du siger : " Dekunstruktion" i forhold civilisationens sammenstød.


Brugbart svar (0)

Svar #3
13. december 2017 af Historiedansk (Slettet)

Dekonstruktion er officielt en litterære metode, men den er kildekritisk af natur.  


Brugbart svar (0)

Svar #4
14. december 2017 af HFNU (Slettet)

Ok så det er noget du mener man skal kende til og anvende i forhold til eksameni historie hvad angår kildekritik så


Skriv et svar til: Historisk kildekritik af Huntingtons civilisationernes sammenstød

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.