Studieretningsprojekt/-opgave (SRP/SRO)

Bernoulli's teori om luftens dynamiske bevægelse ved en differentialligning

16. december 2017 af jonaslund99 (Slettet)

Hej allesammen

Jeg er ved at skrive en SRP i fagene fysik og matematik. 
Mit hovedområde er luftmodstandskraften og opdriftskraften.
Et af mine underspørgsmål hedder:
''Beskriv med udgangspunkt i Bernoulli's teori om luftens dynamiske bevægelse over en flyvinge ved en differentialligning.''
Jeg har derfor 2 spørsgmål:
1. Jeg er meget usikker på, hvad der menes med dynamiske bevægelse. Det dynamiske tryk foregår under vingen, hvis jeg husker rigtigt. Jeg har derfor været inde på mange forskellige hjemmesider, og har fundet ud af, at der er to former for Bernoulli's ligning:
E_total = p*V+(1/2)*m*f^2
Hvor E_total er en konstant energi, p er trykket, V er rumfanget, m er massen og f er farten.
Men jeg fandt også en ligning som så således ud:
E_total = ps+(1/2)*p*v
Hvor E_total igen er en konstant energi, ps er det statiske tryk, p er densiteten og v er hastigheden.
Jeg ved derfor ikke, hvilken af ovenstående ligninger jeg skal bruge, eller om det overhovedet er en af dem jeg skal lave en differentialligning over.
2. Når jeg så har fundet ud af ovenstående spørgsmål, hvordan laver man en differentialligning for Bernoulli's teori?

Tak for hjælpen på forhånd :)


Skriv et svar til: Bernoulli's teori om luftens dynamiske bevægelse ved en differentialligning

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.