Matematik

optimering

01. januar 2018 af EmmaCecili (Slettet) - Niveau: B-niveau

Nogle der har lavet denne opgave før evt link til hjælp, eller løsninger! Tak :-)

Mobilmasten

Kommunen skal finde den optimale placering til en ny mobilmast. Mobilmasten skal placeres langs vejen mellem A og B, men spørgsmålet er, hvor på strækningen? For at få mest glæde af masten, skal den placeres således, at gennemsnittet af kvadraterne på borgernes afstand til masten bliver mindst mulig. "Gennemsnittet af kvadraterne på borgernes afstand" bestemmes ved, at man for hver borger tager afstanden til masten, sætter denne afstand i anden og derefter tager gennemsnittet for alle borgerne.

• Opstil en matematisk model, der angiver gennemsnittet af kvadraterne på borgernes afstand alt efter placeringen af masten på vejen mellem A og B. Kald mastens afstand til A for x . Husk at tage hensyn til byernes forskellige indbyggertal, men antag at byerne ikke har nogen udstrækning.

• Bestem den optimale placering for masten.

Brugbart svar (0)

Svar #1
01. januar 2018 af ringstedLC

Vi kan da ikke hjælpe dig, når du kun uploader spørgsmålene.

Svar #2
01. januar 2018 af EmmaCecili (Slettet)

Jeg forstår ikke rigtig opgaven/optimering. Det jeg fiskede efter var nogle der havde lavet opgaven før det evt ville kunne forklare mig hvordan det skal laves trin for trin, eller et skub i retning mod en løsning :D

Svar #3
02. januar 2018 af EmmaCecili (Slettet)

Min fejl:

Projektbeskrivelse

Projekterne berører de tre byer A, B og C. De ligger som angivet på tegningen. Der er desuden en å, der går gennem området og direkte gennem C. Åen løber helt lige og er vinkelret på vejen mellem A og B. Der er 3 km fra A til åen og 4 km fra B til åen

Indbyggertallene er således:

• A: 400 indbyggere

• B: 800 indbyggere

• C: 1000 indbyggere

Svar #4
09. januar 2018 af EmmaCecili (Slettet)

Har lavet opgaven nu, så folk behøves ikke kommentere mere på det her spørgsmål :)

Brugbart svar (0)

Svar #5
11. april 2019 af mk2019 (Slettet)

EmmaCecili jeg har problemer med denne opgave, måske du kan hjælpe?

Skriv et svar til: optimering

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.