Tysk

Hjællllp

09. januar 2018 af stræberem (Slettet) - Niveau: C-niveau

Heeeeeeeeeeeej 

Som aflevering i tysk skulle man skrive om hvad demokrati betyder for en og dermed analysere teksten, hvor man skal fokusere og farve subjekt, verballed og præpositionsforbindelser, men jeg usikker på hvilke ord jeg skal farvelægge når det kommer til subjektsprædikat, akkusativ objekt og dativobjekt.

Det kunne være en stor hjælp også kigge på det der står i parentes, da jeg havde lidt svært ved ordstilling i den sætning.  

Vedhæftet fil: tysk.docx

Brugbart svar (0)

Svar #1
09. januar 2018 af iliojacobsen

Du skal huske, at præpositionsforbindelser er præpositionerne + de efterfølgende ord, der lægger sig til præpositionerne. Det vil sige, at når du for eksempel skrive "für mich", er mich også en del af forbindelsen og skal derfor også farves grøn. 

Akussativobjektet er det, som subjektet gør noget med. Fx. da du skriver: "Ich kann meine Meinung teilen", er "meine Meinung" akussativ objekt, da det er objektet i sætningen, som subjektet (du) gøre noget med.

Subjektsprædikat forekommer, når det verbum, som du bruger i sætningen, er et kopulaverbum. Et godt eksempel på dette er verbet "at være"; altså "zu sein" på tysk. Hvis du for eksempel skriver: "Ich bin froh", er "froh" subjektsprædikat, fordi "bin (af "zu sein") er et kopulaverbum. Det er ofte i disse sammenhænge, hvor man beskriver, hvordan man har det med et adjektiv, at adjektivet er subjektsprædikat.

Dativobjektet er ligesom en præpositionsforbindelse uden præpositionen midt i sætningen. Følgende sætning kan forklare det: "Hun gav ham en kage". Her er "hun" subjekt, "gav" er verballed, "en kage" er akussativobjekt og "ham" er dativobjekt. Dette er altså personen, som modtager/bliver påvirket af akussativobjektet. Husk, at der kun kan være et dativobjekt i sætningen, hvis der allerede er et akussativobjekt. Som jeg skrev, er det ligesom en præpositionsforbindelse uden præpositionen midt i sætningen. Sætningen kunne nemlig også lyde: "Hun gav en kage til ham", hvor sætningen har samme betydning, men hvor "ham" nu er en del af en præpositionsforbindelse i stedet for at være dativobjekt.


Svar #2
09. januar 2018 af stræberem (Slettet)

#1
Taaaak for hjælpen 
Hvis du har tid, kunne de kort kigge på det der står i paratens, da jeg er usikker på ordstillingen 

Svar #3
09. januar 2018 af stræberem (Slettet)

Jeg har taget dine råd til mig og prøvet at farvelægge det sidste. Kunne du lige bekræfte om det er rigtig, for det kunne være en stor hjælp :)

Vedhæftet fil:tysk.docx

Brugbart svar (0)

Svar #4
09. januar 2018 af Stygotius

Et  subjektsprædikativ er et substantiv eller et adjektiv som beskriver subjektet.

På samme måde er et objektsprædikativ et led som beskriver det direkte objekt (akkusativobjektet/genstandleddet).  Eks. "Hun kaldte mig et fjols"


Brugbart svar (0)

Svar #5
09. januar 2018 af iliojacobsen

Jeg har rettet lidt til mht. nogle steder, hvor du havde lavet nogle forkerte præpositionsforbindelser, og jeg har ikke rørt ved grammatikken, da jeg ikke selv er ekspert på det område, men analysen burde være korrekt nu :-)

Vedhæftet fil:tysk til stræberem.docx

Skriv et svar til: Hjællllp

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.