Matematik

chi^2 GOF

11. marts 2018 af Jpz56cwg (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej SP! 

er der nogen der kan hjælpe mig med den vedhæftede opgave? jeg ved virkelig ikke hvordan jeg skal udfylde tabellen. Jeg håber at der er nogen der kan hjælpe mig! 

Tak på forhånd :) 

Vedhæftet fil: opgave 3.docx

Brugbart svar (1)

Svar #1
11. marts 2018 af AMelev

Lige først: Det er ikke en Goodness of fit, men en uafhængighedstest, som det fremgår af Nulhypotesen: "..... er uafhængigt af ...."

Beregn frekvenserne af Infektion og Ikke infektion. Hvis hypotesen holder, og der ikke er forskel skal infektionsfrekvensen være den samme for 0%, 20% og 60%. Tilsvarende med Ikke-infektions-frekvenserne.

Da du kender total-antallet, der har fået 0%, 20% og 60% kan  du ud fra frekvenserne beregne, hvor mange patienter, der kan forventes i hver undergruppe.

Så kan du lave chi2-testen.

Svar #2
11. marts 2018 af Jpz56cwg (Slettet)

Jeg forstår det ikke helt kan du måske hjælpe mig lidt mere? :)

Brugbart svar (1)

Svar #3
11. marts 2018 af AMelev

Du får lidt mere hjælp.

I alt er der 178 med infektion ud af de i alt 207 patienter. Dvs. at infektionsfrekvensen er 178/207.
Der er i alt 103 patienter, der har fået 0% Echinacea og 178/207 af dem har infektion, dvs. 178/207·103 = 88.57, som altså er det forventede antal i undergruppen "Infektion & 0%".

På tilsvarende måde beregnes de øvrige.

Svar #4

Tak kan du tjekke skemaet for mig når jeg har lavet det? 

Svar #5

Men hvordan gør jeg det så med "ikke infektion"?

Brugbart svar (0)

Svar #6
11. marts 2018 af AMelev

Præcis tilsvarende - aflæs til højre, hvor mange "ikke infektion", der ud af de i alt 207 og beregn frekvensen osv.

#4 Ja, det vil jeg godt, men min seng står og råber på mig, så du skal skynde dig, hvis det skal være i dag.

Svar #7

Her er det! :) Tak 

Vedhæftet fil:opgave 3 skema.docx

Brugbart svar (0)

Svar #8
11. marts 2018 af AMelev

Det er rigtigt.

Spar lidt på decimalerne 1-2 decimaler er rigeligt.

Og læg et billede af opgaverne op - det er ikke alle, der kan læse Word.

Svar #9

Tak skal du have :) 

det skal jeg nok gøre en anden gang :) 

Skriv et svar til: chi^2 GOF

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.