Matematik
Andengradsfunktion
Hvordan bestemmer man en a, b og c i andensgradsfunktion ud fra en tangentligning og et toppunkt?
Svar #1
14. marts 2018 af Anders521
Ud fra en tangentligning kan du bestemme koefficienterne via integration. Ud fra et toppunkt er koefficienterne givet på forhånd.
Svar #2
14. marts 2018 af guuoo2 (Slettet)
Ud fra en tangentligning kan du bestemme koefficienterne via integration
Forskriften er integralet af f '(x). Men siger du man skal integrere t(x) = f '(x0)(x - x0) + f(x0) ? Hvad efter det?
Svar #4
14. marts 2018 af ringstedLC
Så ikke noget. Tangentligningen er differentialfunktionen af f. Så hvis tangentligningen integreres fås f.
Svar #5
14. marts 2018 af Eksperimentalfysikeren
Når man har f'(x), kan man finde de to koefficienter A og B i f(x) = Ax2 + Bx + C. Der mangler så værdien af C. Den finder man ved at indsætte toppunktets x-koordinat for x og y-koordinaten som funktionsværdi:
AxT2 + BxT + C = yT.
Svar #6
14. marts 2018 af AMelev
#1 og #4 Den afledede funktion er tangenthældningen - ikke tangentligningen - og der er desuden uendelig mange stamfunktioner.
#5 Man har nok ikke f '(x) - kun tangenthældningen f '(x0)
#0 Jeg går her ud fra, at du kender røringspunktet for tangenten - hvis det ikke er tilfældet, må du give lyd.
Du ved, at hældningskoefficienten til tangenten er f '(x0) = 2a·x0+b. Der har du så 1 ligning med a og b som ubekendte
Du ved også, at toppunktetets 1. koordinat xT = -b/(2a). Så har du nr. 2 ligning med a og b som ubekendte.
Løs de to ligninger mht. a og b.
Brug så røringspunktets (hvis du kender det) eller toppunktets 2.koordinat til at bestemme c.
Se evt. vedhæftede eksempel.
Svar #7
14. marts 2018 af Anders521
#6 ??? Ja, den afledede funktion er tangenthældningen og ikke tangentligningen. Har jeg mon sagt det modsatte i #1?
Svar #9
14. marts 2018 af AMelev
#7 Nej, men hvordan vil du bestemme koeffitienterne ved integration - af hvad? Antallet af stamfunktioner var en kommentart til jer begge?
Desuden er koefficienterne da ikke fastlagt, bare fordi man kender toppunktet.
Svar #10
14. marts 2018 af Roxanna
Hej alle og tak for svarene.
Ja, jeg kender røringspunkterne for tangenten. Kan jeg bruge den samme fremgangsmetode i hånden fremfor et CAS-værktøj?
Svar #11
14. marts 2018 af AMelev
Ja de to ligninger med to ubkendte a og b er forholdsvis nemme at løse i hånden, og så kan du jo tjekke med Cas-værktøjet. Det samme gælder bestemmelse af c, hvis du bruger 2.koordinaten til røringspunktet - med 2.koordinaten til toppunktet bliver det lidt mere bøvlet, men dog til at have med at gøre.
Se # 6.
Svar #12
14. marts 2018 af fosfor (Slettet)
Hvis toppunktet (xT, yT) kendes, så kan forskriften skrives
f(x) = a(x - xT)2 + yT
hvor a fortsat er ubekendt, men du kan indsætte røringspunktet for tangenten (x0, y0) og isolerer a
y0 = a(x0 - xT)2 + yT =>
y0 - yT = a(x0 - xT)2 =>
(y0 - yT)/(x0 - xT)2 = a
For at finde a,b,c skal du indsætte toppunktets koordinater samt a i forskriften
f(x) = a(x - xT)2 + yT
og så gange parentesen ud
Svar #13
15. marts 2018 af AMelev
Metoden i #12 er også fin, men den forudsætter, at du ved, at forskriften for 2.gradspolynomiet kan omskrives til f(x) = a(x - xT)2 + yT, og det er måske ikke lige den, der ligger forrest i hukommelsen.
De sammenhænge, der er anvendt #6 skal du alligevel kunne til prøven uden hjælpemidler, men metodevalget er helt og aldeles dit.
Svar #14
15. marts 2018 af Anders521
Ah, nu ser jeg min fejl - skulle have tænkt mere over opgaven. Metoden i #6 giver også bedre mening.
#13 Skal det forstås at eleven antages at kende (og kan anvende) metoden i #6 til en skriftlig prøve?
Svar #15
15. marts 2018 af AMelev
#14 I pricippet ja, men ikke metoden som sådan, det er jo bare et spørgsmål om at kombinere velkendte (forhåbentlig) sammenhænge og metoder fra forskellige områder.
f '(x0) = tangenthældning i x0, toppunktsformel, løsning af to ligninger med to ubekendte og anvendelse af et grafpunkt til at bestemme fx c er alt sammen noget, der forudsættes kendt til prøven uden hjælpemidler efter gammel ordning.
Jeg tror dog ikke, en sådan opgave vil forekomme ved prøven uden hjælpemidler - der er nok for meget arbejde - men den kunne da være glimrende ved prøven med hjælpemidler.
Skriv et svar til: Andengradsfunktion
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.