Debat

STX matematik-samfundsfag

14. marts 2018 af Elninoo

Hej folkens, jeg overvejer Matematik A på STX. I den forbindelse tænker jeg, hvilke døre vil blive åbnet op for mig? 


Brugbart svar (0)

Svar #1
14. marts 2018 af PhilipQ (Slettet)

Mere eller mindre alt undtagen uddannelse som kræver fx biologi, hvis du hæver fysik til B bliver en masse ingeniøruddannelser også åbnet


Brugbart svar (0)

Svar #2
14. marts 2018 af Mathias7878

Hvad har du tænkt at læse? Der er vel ingen grund til at opgradere til mat A, hvis du ikke skal bruge det - udover hvis du selvfølgelig godt kan lide matematik.

- - -

 

 


Brugbart svar (0)

Svar #3
14. marts 2018 af EnStuderende

Ringe mange døre åbnes med mat A! Mange naturvidenskabelige, ingeniørfaglige, økonomiske og IT-mæssige uddannelser kræver mat A. 

Kan kun anbefales, også fordi matematik bare er fedt!

Der er faktisk sådan et lille tool på nettet (mon ug har det, eller måske et link til det?), hvor man kan se, hvor mange uddannelser du kan tage med diverse C/B/A-fag. Prøv at søg efter det på nettet. Mængden af uddannelser med mat A stiger voldsomt i forhold til andre A-fag!


Brugbart svar (0)

Svar #4
14. marts 2018 af Egofaciens

Jeg kan også helt klart anbefale mat A, men lige et lille tip; hvis du ikke i forvejen har let ved faget, så skal du i hvert fald være klar på, at det (for mange) er et svært fag, så sørg for at være godt med fra start. Så kan det i hvert fald kun gå strålende :)


Svar #5
14. marts 2018 af Elninoo

Jeg synes matematik er vildt facinerende netop som fysik. Dog har jeg problemer med nogle emner. Men føler jeg er lærenem. Dog er jeg i tvivl om det bliver for en stor mundfuld. 


Brugbart svar (0)

Svar #6
15. marts 2018 af EnStuderende

At du har en naturlig nysgerrighed omkring matematik (og fysik! Fedt!!), og samtidigt ikke lader dig slå ud, når der er noget, du ikke kan finde ud af, men presser på for at få forståelsen (det er her, ens naturlige fascination skal spille ind), er et rigtig godt tegn, og så vil jeg ikke mene, du har noget at være bange for. Husk på, at du altid har nettet, når du ikke føler, at din lærer eller lærebog er tilstrækkelig. Kan især anbefale Khan Academy - de har videoer om stort set al matematik, du har behov for at lære i 3.G, og det er i mange tilfælde 100 gange bedre forklaret.

Lad ikke skrækken om at få en dårlig karakter slukke din lyst til at fortsætte med at lære noget nyt i matematik. Lær, fordi det er sjovt. Selvfølgelig, hvis karakteren er altafgørende for en studieplads, så lige overvej det, men ellers ville jeg klart bare melde mig til. Så længe du er motiveret til at lægge nok tid/energi i det uden at blive for stresset, så skal det nok gå :-)

Det er den største brist i vores skolesystem, at folk vælger lærdom fra af frygt for at klare sig dårligt.


Brugbart svar (0)

Svar #7
15. marts 2018 af Mathias7878

Jeg valgte at opgradere matematik B til matematik A, og jeg oplevede ikke et stort spring i sværhedsgraden på STX.

Vi skulle ikke igennem så mange forskellige emner - jeg tror, at det var ca. fire forskellige emner. Så brugte vi resten af tiden (ca. 2.5 måned) på at forbedre os til den mundtlige og skriftlige eksamen. I princippet er matemaitk A på STX bare en opgradering af B-niveau, hvor man kommer lidt mere i dybden med differentialregning, integralregning, trignometriske funktioner og så et nyt emne, der hedder vektorer. Ellers er det primært det samme, og i eksamensopgaverne er der stadigvæk lette opgaver så som regression og trigonometri.

- - -

 

 


Svar #8
15. marts 2018 af Elninoo

Hej Mathias, lyder dejligt at høre forskellen mellem B til A er ikke det helt store. Er det muligt jeg kan vælge matematik B og senere hen få det skiftet? 

Matematik er spændende men sommetider også langtrukkende- hvilket jeg kan tåle. Dog har jeg en lærer der virkelig undervudere mig. Men får ikke det helt slemme, føler jeg kan være med helt oppe i toppen hvor det virkelig gælder. 


Brugbart svar (0)

Svar #9
18. marts 2018 af 1Help1

#8
Hej Elninoo

Ja, du kan godt vælge Mat B og senere få hævet det. Men du kan først få hævet Mat B til A, når du når op til 3.g. 
Så du vil starte med at have Mat B i 1.g og 2.g, og så kan du få valgt Mat A i 3.g.


Svar #10
19. marts 2018 af Elninoo

Hej 1help1, hvis jeg får det hævet til Mat A i 3g. Vil det så være det endelig resultat, altså jeg har bestået mat A? Dvs, jeg kan søge ind med mat a? 


Brugbart svar (0)

Svar #11
19. marts 2018 af 1Help1

Hej Elninoo

Det kommer også an på, hvad din gennemsnit skal være, når du bliver færdig med gymnasiet. For nogle områder kræver et højt gennemsnit for, at du kan blive optaget. Så det nytter ikke kun at have Mat A, men man skal også kigge på ens andre fag og prøve at klare sig godt i dem, hvis man gerne vil blive optaget i det område, som man vil læse i.

Men jeg synes stadig, at du lige skal spørge en person, der har mere styr på dette. Prøv at spørge en studievejleder, for det kan godt være, at jeg tager fejl. :)

Svar #12
19. marts 2018 af Elninoo

Hm, det lyder fornuftigt. Selvfølgelig skal jeg koncentrerer mig om mine andre fag. Dog vil jeg lige spørge en vejleder for at være sikker. Tak for de gode råd. Kan helt sikkert bruge dem.


Skriv et svar til: STX matematik-samfundsfag

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.