Matematik

Færdighedsprøve

14. marts 2018 af Guleroden1 - Niveau: 9. klasse

Hej - Jeg skal snart op til færdighedsprøve i mat 9 klasse til maj.

Jeg skal bare have hjælp til at lave disse opgaver:

OBS; Det skal kunne regnes ud på papir

1. 
En tablet koster 2498 kr. i en telebutik og 1998 kr. i en netbutik.
 
•   Hvor mange procent er tabletten dyrere i telebutikken end i netbutikken?      ca.
 %

2.


Mads løber på et løbebånd. Han løber med en konstant fart på 12 km/t.

Hvor mange kilometer løber Mads på 20 minutter?

Hvor lang tid tager det for Mads at løbe 10 km?

3.
På et stuegulv skal der lægges gulvbrædder med en bredde på 150 mm og en længde på 2 m. 
Stuegulvet er 4 m x 6 m.
 

•   Hvor mange gulvbrædder skal der bruges til stuegulvet?
Prisen for gulvbrædder er 350 kr. pr. m².
•   Hvor mange penge koster gulvbrædderne til stuegulvet?

Jeg håber I vil hjælpe, og gerne forklare :)


Brugbart svar (0)

Svar #1
14. marts 2018 af Skaljeglavedinelektier

Prøv gerne at skriv dine egne tanker ned omkring det, så skal vi nok guide dig. 


Svar #2
14. marts 2018 af Guleroden1

Jeg kan godt regne 1. og 2. ud, men lige på papir - der ved jeg ikke helt :)


Brugbart svar (0)

Svar #3
14. marts 2018 af Skaljeglavedinelektier

Prøv at skrive dine udregning ind her og skriv hvor du bruger en lommeregner eller CAS-værktøj. 


Brugbart svar (0)

Svar #4
14. marts 2018 af ringstedLC

1. 1998,- ≈ 2000,- og 2498,- ≈ 2500,-. Sæt forskellen på priserne ind i tælleren på en brøk. I nævneren indsættes den pris som du skal finde procenten i forhold til. For at få facit i procent ganges med 100. Det kan du godt med blyanten.


Brugbart svar (1)

Svar #5
14. marts 2018 af ringstedLC

2.a. Sæt farten ind i tælleren på en brøk. Da farten er kilometer pr. time indsættes 60 (min.) i nævneren. Og så ganges der med 20 (min.). Tip: Der kan forkortes.

2.b. Sæt afstanden ind i tælleren på en brøk. Sæt farten ind i nævneren. Gang med 60 (min.) for at få facit i minutter.  Tip: Der kan også forkortes.


Brugbart svar (1)

Svar #6
14. marts 2018 af ringstedLC

3. a. Omregn bræddernes bredde til m. Brædderne kan lægges enten på langs eller på tværs af stuen.

Antal brædder lagt på langs: Divider bredden af stuen med et brædts bredde. Da man ikke kan købe et brædt, der er skåret igennnem på langs, rundes resultatet op til nærmeste heltal. Gang med stuens længde og divider med et brædts længde.

Antal brædder lagt på tværs: Divider længden af stuen med et brædts bredde. Gang med stuens bredde og divder med et brædts længde.

3. b. Prisen er opgivet pr. m2 brædt. For at beregne prisen for ét brædt ganges den med arealet af et brædt (b • l). Gang så med antallet af brædder.

Mere træning:

http://www.sysform.dk/faerdighedsregning/9.-klasse


Brugbart svar (0)

Svar #7
14. marts 2018 af AMelev

2. 12 km/t = 12km/60min = ? km/min
     12km/60min = 1km/?min

3. 150mm = 0.15m
Beregn arealet af et gulvbræt (m2)
Beregn arealet af gulvet  (m2)
Bergn så, hvor mange brædder, der skal bruges.

Gang antallet med 350 kr.


Svar #8
15. marts 2018 af Guleroden1

Hej!
Mange tak for hjælpen, men jeg har stadig lidt svært ved at forstå

den med brædderne :/

#6 + 7


Brugbart svar (0)

Svar #9
15. marts 2018 af AMelev

Hvor mange kvadratmeter har du beregnet et gulvbræt og gulvet til.


Brugbart svar (0)

Svar #10
15. marts 2018 af ringstedLC

Jeg forstår godt, at du er forvirret. #7 er forkert, da et bræt ikke koster 350,-

Stuen er 6 m lang. Hvis brædderne lægges på langs af stuen, kan der ligge 6/2 = 3 i forlængelse af hinanden. Du skal så beregne hvor mange brædder, der kan ligge ved siden af hinanden ved at dividere bredden af stuen med brættets bredde, altså 4/0,15 = 26,6667≈27. Du skal derfor bruge 3 • 27 brædder

Hvis brædderne derimod lægges på tværs af stuen, kan der ligge 4/2 = 2 i forlængelse af hinanden. Og så skal du beregne, hvor mange brædder, der kan ligge ved siden af hinanden ved at dividere længden af stuen med brættets bredde, altså 6/0,15 = 40. Og derfor skal du bruge 2 • 40 brædder.


Skriv et svar til: Færdighedsprøve

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.