Dansk

Hvor skal kommaet være i denne sætning?

14. marts 2018 af X666X - Niveau: 7. klasse

Hvor skal kommaet være?

Selvom Freja tydeligt kendte reglerne og var bevidst om at hvis hun snød ville konsekvensen være en bortvisning fra eksamen


Brugbart svar (2)

Svar #1
14. marts 2018 af Egofaciens

Prøv at sæt kryds og bolle ved grundled og udsagnsled, så kan du tydeligt se, hvor der skal være komma :)


Svar #2
14. marts 2018 af X666X

skal det ikke være efter "om" 


Brugbart svar (2)

Svar #3
14. marts 2018 af Egofaciens

Jo, der skal et komma i hvert fald være! Men du mangler et til :) 

Hvad kan du ellers sætte "jeg" foran, så der dannes en normal sætning?


Svar #4
14. marts 2018 af X666X

#1

Prøv at sæt kryds og bolle ved grundled og udsagnsled, så kan du tydeligt se, hvor der skal være komma :)

kan du ikke lige være sød at læse min novelle, og kom med feedback?

Altså selvfølgelig hvis du har tid :))


Svar #5
14. marts 2018 af X666X

#3

Jo, der skal et komma i hvert fald være! Men du mangler et til :) 

Hvad kan du ellers sætte "jeg" foran, så der dannes en normal sætning?

jeg er ikke så godt til kommaer, kan ikke rigtigt se hvor der ellers skal være komma.


Brugbart svar (2)

Svar #6
14. marts 2018 af Mathias7878

Selvom Freja tydeligt kendte reglerne og var bevidst om, at hvis hun snød, ville konsekvensen være en bortvisning fra eksamen

- - -

 

 


Svar #7
14. marts 2018 af X666X

#6

Selvom Freja tydeligt kendte reglerne og var bevidst om, at hvis hun snød, ville konsekvensen være en bortvisning fra eksamen

Tak!

Har trykket "Brugbart svar"


Svar #8
14. marts 2018 af X666X

#6

Selvom Freja tydeligt kendte reglerne og var bevidst om, at hvis hun snød, ville konsekvensen være en bortvisning fra eksamen

Hvad med den her sætning? pls hjælp, er kommaerne sæt rigtigt?

Nervøsiteten fordelte sig i hele Frejas krop, og det fik hende til at ryste, og svede i det ellers rimelig afkølede lokale, med de åbne vinduer. 


Brugbart svar (2)

Svar #9
14. marts 2018 af Mathias7878

Hvis du fjerner kommaet før "og svede" og kommaet før "med de åbne vinduer", ser det ok ud.

- - -

 

 


Brugbart svar (2)

Svar #10
14. marts 2018 af Egofaciens

Husk at der kun skal komma foran "at", når det ikke står i "at-form". At-form er fx "at løbe", "at spise", "at gå", "at drikke", "at svømme", osv osv :)

Der skal derimod komma foran "at", når der er tale om sætninger som disse:

1. Det var på tide, at hun tog hjem.

2. Hun blev fornærmet over, at værterne ikke nævnte hende i talen, og at de havde sat hende ved siden af Johannes.

Se mere på: http://skoline.dk/dansk/komma/komma_foran_at.php 


Svar #11
14. marts 2018 af X666X

#10

Husk at der kun skal komma foran "at", når det ikke står i "at-form". At-form er fx "at løbe", "at spise", "at gå", "at drikke", "at svømme", osv osv :)

Der skal derimod komma foran "at", når der er tale om sætninger som disse:

1. Det var på tide, at hun tog hjem.

2. Hun blev fornærmet over, at værterne ikke nævnte hende i talen, og at de havde sat hende ved siden af Johannes.

Se mere på: http://skoline.dk/dansk/komma/komma_foran_at.php 

Tusind tak!

(har tryket "Brugbart" på alt)


Svar #12
14. marts 2018 af X666X

#9

Hvis du fjerner kommaet før "og svede" og kommaet før "med de åbne vinduer", ser det ok ud.

Klokken var 9:54, og der var kun 6 minutter til den skriftlige matematikopgave blev uddelt.

er lidt usikker på om der skal være komma før "til" eller efter? eller om der overhovedet skal være komma


Brugbart svar (0)

Svar #13
14. marts 2018 af Egofaciens

"blev uddelt" er udsagnsleddet, og mit gæt vil være komma efter til


Brugbart svar (0)

Svar #14
15. marts 2018 af Stygotius

X666X bliver nødt til at fortælle om han vil bruge startkomma eller ikke. Ellers kan man ikke besvare hans spørgsmål.

Man må håbe at hans lærer han fortalt om startkommaet (-hvis han/hun ellers ved noget om det)


Brugbart svar (0)

Svar #15
15. marts 2018 af Egofaciens

Ja, helt enig med #14! Det tænkte jeg faktisk også lidt over, men har vidst svaret som brugte man startkomma :-)


Brugbart svar (0)

Svar #16
22. marts 2018 af Rolf12 (Slettet)

Prøv å gjør som Rolf!

Brugbart svar (0)

Svar #17
22. marts 2018 af Mathias7878

Troller Rolf :=)

- - -

 

 


Svar #18
22. marts 2018 af X666X

#17
Troller Rolf :=)



hvem eller hvad er det?

Brugbart svar (0)

Svar #19
22. marts 2018 af Stygotius

Det er vist bare en eller anden mærkelig fyr med mærkelige lyster og mærkelige meninger.


Svar #20
22. marts 2018 af X666X

#19
Det er vist bare en eller anden mærkelig fyr med mærkelige lyster og mærkelige meninger.

det lyder mærkeligt

Forrige 1 2 Næste

Der er 21 svar til dette spørgsmål. Der vises 20 svar per side. Spørgsmålet kan besvares på den sidste side. Klik her for at gå til den sidste side.