Dansk

har jeg eller jeg har

21. marts 2018 af hanlab (Slettet) - Niveau: 7. klasse

Hej... jeg er ny i danmark og jeg har problem med at find ud af hvad forskel mellem har jeg og jeg har 

kan i hælp mig?

på forhånd Tak


Brugbart svar (0)

Svar #1
21. marts 2018 af Eksperimentalfysikeren

"Jeg har en bog" er en bekræftende sætning. Den beskriver en kendsgerning. Her står grundledet "jeg" forest.

"Har jeg en bog?" er et spørgsmål. Her står verbet "har" forest. Det kaldes omvendt ordstilling,

"Den bog har jeg" er igen en bekræftende sætning. I denne sætning er genstandsledet "bog" fremhævet ved at blive sat forest. Det bevirker, at verbet kommer før grundledet, altså omvendt ordstilling.

"Den bog, som jeg har, er rød" er en hovedsætning, "Den bog er rød" med en indskudt bisætning "som jeg har". Man skulle tro, at da genstandsledet "som" er forest, skal der være omvendt ordstilling, men det skal der ikke i bisætninger.

Jeg er ikke sikker på de moderne betegnelser. Jeg tror, at man i dag kalder en bisætning for en ledsætning.

Prøv at se, hvad der står i Retskrivningsordbogen. Den indeholder stavemåder og bøjningsformer for en meget stor del af de danske ord og et stort afsnit om dansk grammatik.


Brugbart svar (0)

Svar #2
21. marts 2018 af Stygotius

Det kan være et spørgsmål om "inversion", dvs. det forhold at verballeddet stilles før grundleddet, -noget som kun findes i de skandinaviske sprog og tysk. Det forekommer kun i en hovedsætning.

Såfremt grundleddet ikke er det allerførste ord (eller sætning) i hovedsætningen, har vi inversion. Smlgn.

Han kommer i morgen (uden inversion)

   X         0

I morgen kommer han (med inversion)

                    0         X

Man hører meget ofte udlændinge sige: "Hvis du kommer i morgen, jeg bliver glad"   -fordi de ikke kender dette fænomen fra deres eget sprog men først skal lære det.

                    


Svar #3
21. marts 2018 af hanlab (Slettet)

Tak for svar, prøver lige at læse om omvendt ordstilling  :) 


Brugbart svar (0)

Svar #4
21. marts 2018 af Stygotius

ad #1

Hvorfor "skulle man tro at der skal være omvendt ordstiling når genstandsleddet  "som" står først"??

NB. Inversion = omvendt ordstilling.


Brugbart svar (0)

Svar #5
22. marts 2018 af Eksperimentalfysikeren

#4 De foregående eksempler har alle været hovedsætninger. Da eksemplet med den røde bog er første eksemple med en bisætning, kan det forventes, at nogle læsere vil opfatte det som om reglen med inversion gælder i alle sætninger. Husk her på, at du har en stor viden om grammatik, det kan man ikke forvente, at alle læsere har. Hvis de havde det, var der ingen grund til at starte tråden.


Brugbart svar (0)

Svar #6
22. marts 2018 af Stygotius

Jeg forstårikke ét ord af dit indlæg i #5.

En  relativsætning (af nogle kaldet en "indskudt sætning") er altid en ledsætning. Den indeholder vel ikke inversion?  Jeg kan ikke følge logikken her. Hvorfor kan det forventes at nogle læsere tror at inversion gælder i alle sætningernår jeg nu forklarer at det netop ikke er tilfældet?

Du skriver "Man skulle tro, at da genstandsledet "som" er forest, skal der være omvendt ordstilling". Hvorfor skulle man tro det?

På engelsk er det f.eks. det normale at man har ligefrem ordstilling, -ikke på dansk.

Derfor har jeg på en klar og tydelig måde (?)  prøvet at forklare vores nydanske ven hvordan tingene fungerer her  i kongeriget.


Skriv et svar til: har jeg eller jeg har

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.