Matematik

Optimering

26. marts 2018 af ChristineXenia (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hej, jeg har fået stillet følgende opgave:

"Michael stiller hegnet op i et rektangel. Lad x være som vist på figuren og beregn igen det maksimale areal."

Den omtalte figur er en rektangel, hvor den ene bredde er betegnet med x. Det oplyses også at Michael har 60 meter hegn til rådighed.

Jeg er klar over, at der skal optimeres. Indtil videre har jeg gjort som på den vedhæftede fil.

Mit problem er, at jeg får siden x til at være 15 m. Det giver ikke rigtig mening, for der skulle være tale om et rektangel, og hvis x=15, så skal den modstående side x også være 15 m. Så vil der være 30 meter hegn til rådighed til de to længder og på den måde ender man med en kvadrat - ikke et rektangel.

Hvor går jeg galt?

Vedhæftet fil: Udklip.PNG

Brugbart svar (0)

Svar #1
26. marts 2018 af StoreNord

Det lyder da rigtigt. Et kvadrat er også et rektangel.

Svar #2
26. marts 2018 af ChristineXenia (Slettet)

Nu lyder jeg rigtig dum, for jeg glemmer vist min lærdom fra folkeskolen... Jeg troede, at et kvadrat er en firkant, hvor alle siderne er lige lange, mens at længden i et rektangel er længere end bredden?

Brugbart svar (0)

Svar #3
26. marts 2018 af fosfor (Slettet)

rektangel  = alle vinkler er 90
kvadrat  =  alle vinkler er 90 og alle sider har samme længde

"Rektangel" udlukker derfor ikke "kvadrat", så dit resultat er validt.

Brugbart svar (0)

Svar #4
26. marts 2018 af AMelev

#2 Et rektangel er en firkant, hvor vinklerne er 90º og de modstående sider er lige lange. Kvadratet er et specialtilfælde af rektanglet.

Skriv et svar til: Optimering

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.