Matematik

intervalmidtpunkt, frekvens.

01. april 2018 af aya111 - Niveau: 10. klasse

Hej er der nogle som ved om jeg kan lave intervalmidtpunkt, frekvens og summerede frekvens over min liste af tal for børn under 15 år?(ses på billedet) og vis man kan, hvordan gør man og regner ud?

Vedhæftet fil: a1.PNG

Brugbart svar (0)

Svar #1
01. april 2018 af AMelev

Intervalmidtpunkter kræver jo, at du har dine observationer grupperet i intervaller, og det har du ikke her - her har du et såkaldt diskret observationsmateriale. Du kunne selvfølgelig godt argumentere for, at fx alderen 4 år dækker over intervallet [4,5[, men du kan lige så godt bare regne med den noterede alder.

Hvis du skal finde frekvenserne skal du først lave en tabel over alderen og hyppighederne, altså hvor mange børn, der har den pågældende alder.
Så dividerer du hyppighederne med totalantallet (27) - og omregner evt. til %, hvis du synes - så har du frekvenserne.

Hvordan er du kommet frem til din 3. kvartil? Jeg får den til 12.

Svar #2
02. april 2018 af aya111

har brugt kvartil udregningen i excell

Brugbart svar (0)

Svar #3
02. april 2018 af AMelev

OK, det kan jeg også godt få. Jeg brugte også Excel, men Kvartil.Udelad, og så fik jeg 12, som jeg i øvrigt også får i et par andre programmer, men hvis I har fået at vide, I skal bruge Kvartil eller Kvartil.medtag, så er det sådan, det er.

Skriv et svar til: intervalmidtpunkt, frekvens.

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.