Dansk
Mit eller min
Svar #1
01. april 2018 af Stygotius (Slettet)
Nogle danske navneord er n-ord, nogle er t-ord. Man kan ikke give nogen regler for hvilke der er hvad. Man må lære dem alle udenad.
Når man bruger et n-ord (en bil, en cykel, en hund, en skole, en far), skal man også bruge "min" (min bil, min cykel, min hund, min skole, min far).
Når man bruge et t-ord (et hus, et hjem, et spørgsmål), skal man også bruge "mit" (mit hus, mit hjem, mit spørgsmål)
Svar #2
01. april 2018 af AngelOneOne
Hej,
Man kan som hovedregel godt opsætte en regel for n-ord og t-ord. Hvis navneordet i bestemt ental ender på -en (bilen), så er det et n-ord og det hedder derfor en bil og min bil.
Hvis naveordet i bestemt ental ender på -et (huset), så er det et t-ord og det hedder et hus og mit hus.
Ved ikke om det gælder alle navneord (det gør det sikkert ikke), men det er en regel der gælder for langt de fleste navneord i forhold til en, et, min og mit.
/Angel
/Angel
"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
“Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein
Svar #3
ad #2
Hvad betyder det at er regel er en "hovedregel"??
Din såkaldte "regel" er helt ubrugelig. Der bliver spurgt om hvordan man kan afgøre om et ord er et n-ord eller et t-ord.
Din "forklaring" er ingen forklaring, men noget sludder, som bider sig selv i halen.
Det er det samme gode forklaring som ligger i at sige at en hund er en hund.
Svar #4
01. april 2018 af jbmm (Slettet)
Lærer man da slet ingenting i skolerne nutildags, siden man kan spørge om den slags?
Svar #5
01. april 2018 af ringstedLC
#0: Det er som du ser i #1 navneordet, der bestemmer, - altså udenadslære.
Nogle navneord er både n-ord og t-ord, men det er fordi ordet har flere betydninger, fx en greb (som er et redskab), og et greb (navneformen af at gribe). Hvis navneordet er sammensat, kan det drille yderligere, fx: Forår, der et t-ord, fordi år er et t-ord. Men en forårsdag fordi dag er et n-ord. Det er altså det sidste af de sammensatte ord, der bestemmer.
Svar #6
Men hvorfor er det noget sludder at skrive:
Navneord i bestemt ental (huset) er t-ord når de ender på -et s man skal bruge et og mit (et hus, mit hus. Og ender det på -en i bestemt ental er det et n-ord (bilen) og man skal bruge en og min (en bil, min bil).
Så vidt jeg kan se, skriver du nøjagtigt det samme, bare på en anden måde. Hvis ikke, vil jeg meget gerne vide hvor forskellen er og hvorfor. Den "regel" jeg har skrevet, er den "regel" jeg fik at vide i skolen man kunne huske det på... For de fleste nanveord.
/Angel
/Angel
"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
“Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein
Svar #7
#6: Din "regel" kræver jo, at man ved, at det hedder "huset" og "bilen", - altså må man lære dét udenad. Der er ingen regler for udenadslære, derfor lærer vi den udenad.
Svar #8
/Angel
/Angel
Svar #10
Jo, det er noget tomt sludder da det ikke siger noget som helst om hvornår det hedder "et" eller "en".
I virkeligheden siger du bare at det hedder en når det hedder en.
Du udtrykker ikke nogen som helst regel. Læs #1 igen.
Hvad er det desuden som "ikke gælder altid, men for det meste" ??
Svar #11
#9: Har du generelt svært ved "min" og "mit" eller det kun enkelte navneord?
Skriv et svar til: Mit eller min
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.