Matematik
differentialregning - differentialkvotient - hjælp
Hejsa, jeg har styr på spørgsmål 1 og 2, men jeg er lidt i tvivl om spørgsmål 3.
i opgave 2 har jeg eksempelvis tænkt mig, at bestemme f(x)=x^2
Men altså hvordan skal jeg gøre rede for nogle anvendelser af differentialkvotienten? er der nogle der kan komme med nogle gode ideer?
Differentialregning
1. Gør rede for definition af differentialkvotient.
2. Gør rede for bestemmelsen af differentialkvotienten for nogle simple funktioner.
3. Gør rede for nogle anvendelser af differentialkvotienten.
Svar #1
01. april 2018 af Mm98
min lærer sagde, at jeg skulle finde et eksempel på nettet, som forklarer dette. Noget med optimering, men jeg forstår det ikke helt ..
Håber at der er en der kan hjælpe..
Svar #2
01. april 2018 af ringstedLC
Hmh... - har du nogensinde lavet en opgave med optimering og ekstrema? Ja, formentlig.
Svar #4
01. april 2018 af Mm98
Ja, jeg forstår godt optimering, men jeg ved ikke hvordan jeg skal starte... Jeg skal blot sættes igang :)
Svar #5
01. april 2018 af Mathias7878
Prøv at læs følgende link:
http://www.webmatematik.dk/lektioner/matematik-b/differentialregning/optimering
Forklar da kort og godt, hvad optimering er og hvordan differentialregning bruges i forbindelse med optimering.
Svar #6
01. april 2018 af hesch (Slettet)
#0: Du skal nævne nogle anvendelser ( flertal ) af diffentialkvotienten, og din tråd er nu havnet i optimering ved dimensionering af tændstikæsker, hønsegårde med trådhegn og hvad ved jeg, hvor differentialregning tjener som et "værktøj" til at bestemme maxima/minima af fx volumen eller areal.
Indenfor astronomi og reguleringsteknik er formålet fx at bestemme de afledede funktioner af en positionsfunktion, P(t). Hastigheden, V(t) = dP(t)/dt, accelerationen, A(t) = dV(t)/dt.
Astronomi: Du skal beregne en komets nøjagtige bane tæt forbi jorden, under indflydelse af tungere planeters ( Jupiters, Saturns ) øjeblikkelige positioner.
Reguleringsteknik: Du skal sende en rumraket snorlige op, også når det blæser lidt. Den skal balancere på sine raketmotorer, så den ikke tilter og vender snuden nedad. Den skal op og "dokke" ved rumstationen med forsyninger, og ramme med millimeters nøjagtighed ved en hastighed på få mm/sek.
Det jeg siger er, at de fysiske forhold vi er bestemt til at leve under, er sprængfyldte med differentialligninger og systemer af disse.
Skriv et svar til: differentialregning - differentialkvotient - hjælp
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.