Matematik
matrix og egenværdi
Hej,
Jeg har en (2x2) matrix, kaldt A hvortil jeg har bestemt dens karakteristiske polynomium ved at beregne determinanten af A.
I et spørgsmål har jeg så en (2x2) matrix, kaldt B, hvor jeg bliver spurgt om at bruge den karakteristiske polynomium for A til at vise at b er den eneste egenværdi for B.
Hvordan gør jeg det?
På forhånd tak!
Svar #1
13. maj 2018 af Anders521
Hvis b er den eneste egenværdi for din 2x2 matrix B, så vil b være den eneste løsning til det karakteriske polynomium (som formentlig vil være af 2.grad).
Svar #2
13. maj 2018 af nejvelda
Kan du vise et eksempel med, hvordan det regnes nu? Jeg har nemlig ikke lyst til at lægge opgaven her, da det er en aflevering. Men min A matrice består af 0 taller og a og B matricen består af 0 taller og b.
Svar #3
13. maj 2018 af nejvelda
Jo, min polynomium for A er af andengrad. Men den tilhører jo matrice A. Hvordan skal den bruges til at vise, at b er den eneste egenværdi til B?
Svar #4
13. maj 2018 af guuoo2 (Slettet)
#3Jo, min polynomium for A er af andengrad. Men den tilhører jo matrice A. Hvordan skal den bruges til at vise, at b er den eneste egenværdi til B?
Beregn diskriminanten og konstater at d=0.
Svar #5
13. maj 2018 af nejvelda
Min karakterisitisk polynomium lyder t^2-a^2 og regner jeg diskriminanten får jeg t^2. Er det mig der har regnet forkert?
Svar #7
13. maj 2018 af nejvelda
Jeg har helst ikke lyst til at give mere fra opgaven, da det er en aflevering. Men hvis i finder på et random eksempel, med 2x2 matrix hvor der er variabler, som a og b er det fint med mig.
Svar #8
13. maj 2018 af Anders521
Jeg ved ikke hvad du mener med "2x2 matrix hvor der er variabler, som a og b", men med polynomiet pA(t) = t2 - a2 i # 5 samt at "A matrice består af 0 taller og a" i #2 vil jeg tro at din matrix A har diagonalindgangene a og -a. Med andre ord, A er en 2x2 diagonalmatrix.
Skriv et svar til: matrix og egenværdi
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.