Studievalg og videregående studie

Utrolig ringe karakterer i 2.g

13. maj 2018 af fede411

Hej. Jeg er en dreng på 18 år der til daglig går på HTX 2. år.

I dette skoleår(2.g) har jeg fuldstændig flejnet mine karakterer, og har ikke rigtigt afleveret noget af mit Mat(b), Kemi(b) og Fysik(b). Jeg er rigtig svag i fagene, og er i tvivl om jeg kan få et ordentligt snit når de tre fag trækker mig så meget ned.

Skal jeg tage 2.g om? (Er rimelig skoletræt efterhånden)

Skal jeg komme igennem eksaminerne så godt jeg kan, og så fokusere på de fag jeg ved jeg sagtens kan få gode karaktere i her i 3.g?


Brugbart svar (0)

Svar #1
13. maj 2018 af Smut1

Jeg er personligt stor tilhænger af at tage et skoleår om, men kun hvis man elsker at gå i 2. g, elsker at gå i gymnasiet, og synes det kunne være spændende at starte i en ny klasse.

Hvis du ikke synes, at det er så sjovt at gå i gymnasiet rent fagligt, måske ovenikøbet fordi du ikke har den studieretning, som passer dig bedst, vil jeg klart råde dig til at finde en anden løsning (Jeg ved godt, at det kan være svært, fordi der kan ligge en masse identitet i ens skole!). Det bliver jo ikke nødvendigvis sjovere at have naturvidenskabelige fag, bare fordi de bliver lettere. Der er heller ingen garanti for, at du får bedre karakterer!!!

 Jeg har selv smagt på flex/fjernundervisning, hf og studenterkursus.

# "Skal jeg komme igennem eksaminerne så godt jeg kan, og så fokusere på de fag jeg ved jeg sagtens kan få gode karaktere i her i 3.g?"

Ja, hvis du kan det, kunne det være en fin løsning :) Spørgsmålet er vel, hvad der betyder mest for dig: Dine klassekammerater og dine lærere, din skole eller dine karakterer.


Brugbart svar (0)

Svar #2
17. maj 2018 af Køb (Slettet)

Fraråder stærkt at man kan forvente en bedre karakter i 3.g.

Havde en elendig karakter i starten af 2.g. Blev skræmt af tanken om at tage året om (jeg var såååå skoletræt efterhånden), så jeg tænkte fedt, jeg giver bare en ekstra indsats i 3.g. Skal lige siges, at mine karakter blev bedre i løbet af skoleåret, men havde stadig tanken om, at 3.g skulle nå mig til tops. Men.. det er så det, det skete ikke. Du kan ikke forvente i 3.g, at din karakter vil stige meget mere, for det gør den måske med 2%, alt andet er for store forhåbninger. Med mindre du viser en helt anden side, og jeg mener virkelig helt anden side af dig selv, så har du måske en chance for at ændre lidt mere. Det er dit andet år, som er den 'afgørende' karakter. 

Jeg anbefaler, at du tager en snak med din studievejleder. Han/hun har sikkert en meget bedre plan og har bedre overblik om hvorvidt du bør tage året om. Hvis du gerne vil tage året om, så er mine venners erfaring, at man ikke skal tage året om på samme skole. 


Det er et helved, især hvis man ikke magter skolen længere. Held og lykke med det!


Brugbart svar (0)

Svar #3
17. maj 2018 af Smut1

Jeg syntes, at det var meget sværere at skifte gymnasium end at skifte klasse, selvom jeg havde verdens bedste klasse (Det skal så lige tilføjes, at jeg havde mulighed for at forbedre mig på klasseskiftet, hvorimod gymnasieskiftet gik stærkt). Gymnasieskift var for mig svært, fordi jeg var vant til, at der var en vis norm på det gymnasium jeg kom fra: Jeg deltog f.eks. i fritidsaktiviteter (både officielle og uofficielle), og vidste hvordan man skulle omgås mennesker, som man ikke kendte. Jeg blev kun glad for gymnasieskiftet, fordi jeg havde et stærk socialt netværk på den nye skole. Jeg vil ikke råde dig til at skifte skole, men hvis du ikke har så nemt ved at få nye venner, så vælg en klasse (på den samme skole eller på en anden skole), hvor du kender nogen i forvejen, og derfor føler dig tryg. Trygheden kom i hvert fald til at være altafgørende for mig.


Brugbart svar (0)

Svar #4
18. maj 2018 af dannysannem

#2

Jeg anbefaler, at du tager en snak med din studievejleder. Han/hun har sikkert en meget bedre plan og har bedre overblik om hvorvidt du bør tage året om. Hvis du gerne vil tage året om, så er mine venners erfaring, at man ikke skal tage året om på samme skole

Overvej om ungdomsuddannelse er det rigtige for dig lige nu. Jeg husker godt 20 år tilbage,hvor jeg med næb og kløer og rigtige gode kammerater klarede mig gennem gymnasiet med en rimeligt snit. Men det var en elendig tid og det tog meget af min faglige selvtillid fra mig. Min hjerne og min krop var simpelthen ikke gearet til at arbejde på den måde, man gjorde i gymnasiet. Hele folkeskolen havde været ren badeferie for mig, så jeg led også under aldrig rigtig at have fået nogle gode lektievaner. Overvej at vente med ungdomsuddannelse et år eller to til du finder ud af, hvad du synes er sjovt at beskæftige dig med. Gem din ungdomsuddannelse til du vd hvad du skal bruge den til. Så bliver det meget nemmere. Måske har du slet ikke brug for den fulde pakke. Måske er din vej til uddannelse og et godt liv noget helt særligt. Tag ud og rejs, tag på højskole, find dig et arbejde, hvor du bruger dig selv og oplever noget nyt. Søg nye fællesskaber der kan inspirere dig på nye måder. Genvind selvtilliden og gør det der gør dig glad for og stolt at at være i live.

Og tag endelig diverse vejledere i brug. De kan ofte stille dig nogle gode spørgsmål. De er søde og vil dig det god, men vær opmærksom på at de måske har den givne opgave at få dig i uddannelse hurtigst muligt - det kan de ikke gøre for :-).


Skriv et svar til: Utrolig ringe karakterer i 2.g

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.