Studievejledning

SU

21. maj 2018 af Smut1

Hej, jeg ville gerne lige være sikker på, at jeg har forstået det rigtigt. Når man går på en videregående udannelse, så er det lige meget, hvor mange timer man har om ugen med hensyn til at være SU-berettiget.


Brugbart svar (0)

Svar #1
22. maj 2018 af Moderatoren

Hvis uddannelsen er SU-berettiget og du er studieaktiv, så modtager du SU.


Svar #2
22. maj 2018 af Smut1

Det var bare fordi, man kan være studieaktiv i et fag til 2,5 ECTS-point over et helt år.


Brugbart svar (0)

Svar #3
26. maj 2018 af SådanDa

Studieaktiv betyder her lige nøjagtig at man ikke må komme for mange ECTS-point bagud. Læs her: http://www.su.dk/su/su-betingelser/studieaktivitet/studieaktivitet-paa-videregaaende-uddannelser/


Brugbart svar (0)

Svar #4
26. maj 2018 af guzbak

Du er ikke studieaktiv med 2.5 ects. Med mindre du allerede har taget nogle ects, på den måde kan man spare ects sammen og holde orlov fx. Hvis du er startet efger 2016 mener jeg kun man må vmre et halvt år bagud.
- - -

Angiv gerne om mit svar var brugbart, ved at trykke på "brugbart svar".

// Guzbak


Svar #5
26. maj 2018 af Smut1

Hvis man må være et halvt år bagud, behøver man jo ikke at have for mange ECTS-point på noget tidspunkt. 

Jeg kom bare til at tænke på det, da jeg allerede har for mange ECTS-point nu ved et tilfælde :)


Brugbart svar (0)

Svar #6
26. maj 2018 af guzbak

Det handler ikke om at hane for mange ECTS eller ej, men du kan bare ikke starte med at være studieaktiv fra 1. semester på 2,5 ECTS.

Hvis du allerede har taget nogle ECTS point, kan du sagtens afmelde dig fag og køre på 2,5 ECTS i i hvert fald ½ år. Du skal lige dobbelttjekke hvis du skal tage fri et helt år. Snak med en studievejleder og se hvilke regler der gælder for dig og din studieordning, da der som sagt er forskel på hvornår man er startet på uddannelsen, hvilke regler der gælder. Jeg ved at studievejledningen er meget åben omkring at hjælpe en med det, hvis du kommer ind og siger at du har en plan og vil høre om den er skudsikker.

- - -

Angiv gerne om mit svar var brugbart, ved at trykke på "brugbart svar".

// Guzbak


Svar #7
27. maj 2018 af Smut1

#6 Ja, det er rigtig at det altid er godt at snakke med studievejledningen. Ville bare lige se, om jeg kunne opstøve lidt inspiration. Gik 3 år på en gymnasial uddannelse og fik en snakket en hel del med forskellige vejledere, men det var først efter 3 år, at jeg vidste hvordan mit studieforløb skulle tegne sig. Hvis jeg havde haft inspirationen til fjernundervisning/selvstudium på 2. år, hvilket fastholdelsesvejlederne ikke gav, havde jeg sparet to (lidt for gode) år i gymnasiet ;)


Brugbart svar (0)

Svar #8
27. maj 2018 af guzbak

Jeg garanterer dig at studievejledningen i gymnasiet og på uni er usamligneligt. Jeg kunne heller ikke bruge vejlederne i gymnasiet til noget. Men nu har jeg jo også fortalt dig at det godt kan lade sig gøre men at du bare skal sikre dig at du ikke kommer i klemme med en lille regel man har overset.
- - -

Angiv gerne om mit svar var brugbart, ved at trykke på "brugbart svar".

// Guzbak


Skriv et svar til: SU

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.