Matematik

Integral

27. maj 2018 af Mathian - Niveau: A-niveau

"Hvad menes med sammenhængen mellem forskellige stamfunktioner til samme funktion" og når der står giv eksempler på anvendelser, menes der bare hvordan man udregner ubestemte integraler?

Brugbart svar (0)

Svar #1
27. maj 2018 af SuneChr

Lad F (x) være en vilkårlig stamfunktion til f (x)
Da gælder
F '(x) = f (x)
Men der gælder også
(F (x) + c)' = f (x)  hvor c er et vilkårligt reelt tal
Mængden
{ F (x) | (F (x) + c)' = f (x)  ∧  c ∈ R }
er alle stamfunktioner til f (x) .

Brugbart svar (0)

Svar #2
28. maj 2018 af AMelev

Sætn. F er stamfunktion til f. G er stamfunktion til f ⇔ G = F + c, hvor c er en konstant

Bevis 
⇒ Vides: G er stamfunktion til f     Skal vises: G = F + c

Når F og G begge er stamfunktioner til f, er F'(x) = f(x) = G'(x)
G'(x) = F'(x) ⇔ G'(x) - F'(x) = 0 ⇔ (G - F)'(x) = 0 ⇔ (G - F)(x) = c ⇔ 
G(x) - F(x) = c ⇔ G(x) = F(x) + c

\Leftarrow Vides: G(x) = F(x) + c      Skal vises: G er stamfu. til f
G'(x) = F'(x) = f(x) ⇒ G er stamfu. til f

Det betyder, at graferne for stamfunktionerne er F-grafen parallelforskudt c lodret.

Mht. anvendelse er det måske anvendelse generelt af stamfunktion, der menes, dvs. fx bestemmelse af stamfunktion, hvis graf går gennem et bestemt punkt, til arealberegning eller løsning af differentialligninger.

Svar #3
28. maj 2018 af Mathian

Hvis jeg bare redegøre for sammenhængen, som han har gjort her . Fra  0:33 ? Vil det ikke gå? 

https://www.youtube.com/watch?v=eDPd87obunk

Og tak for forslagene hvad angår anvendelsen :)

Svar #4
28. maj 2018 af Mathian

Er det ikke det bestemte integrale man anvender til arealberegning? 

Brugbart svar (0)

Svar #5
28. maj 2018 af guuoo2 (Slettet)

#3 Der er rigeligt at gå til inden for de andre punkter, så at nedprioritere punktet sammenhængen mellem forskellige stamfunktioner behøver slet ikke at være en fejlprioritering, men det kommer an på hvad du ellers vælger. Det vigtigste er at bevise substitution eller partiel integration for ubestemte integraler.

#4 Jo, hvorfor?

Brugbart svar (0)

Svar #6
28. maj 2018 af AMelev

#3 Han redegør ikke for sammenhængen. Han siger bare, det er sådan.

#4 Jo, men til at bestemme det, skal du jo også bruge stamfunktion.

Svar #7
28. maj 2018 af Mathian

tak for jeres svar. 

#5 Det var bare mere fordi jeg fik foreslået, at jeg kunne nævne arealberegning, og der tænkte jeg, at udfaldet af det bestemte og ubestemte integrale er jo forskelligt, man får et tal i det første og en funktion i det sidste. 

#6 kan godt se hvad du mener. 

Vil det være nok hvis jeg vælger arealberegning, og bestemmelsen af stamfunktion når grafen går igennem et punkt, eller skal jeg også have det med at stamfunktioner også kan være en differentialligning osv. 

Brugbart svar (0)

Svar #8

#6  Tiden til eksamen er bedst brugt ved bare at sige det, da det essentielle i redegørelsen er at bevise implikationen fra venstre til højre i det trin i #2 hvor der står  (G - F)'(x) = 0 ⇔ (G - F)(x) = c.

Hvis ikke man beviser den implikation kan det være det samme.

Brugbart svar (0)

Svar #9

Er der ikke et andet spørgsmål der handler om arealer hvor du skal differentiere arealfunktionen?

Brugbart svar (0)

Svar #10
29. maj 2018 af AMelev

#8 og #6 Jeg læser spørgsmålet som et krav om redegørelse for alle tre ting. og det kræver bevis for sætningerne.
Beviserne for regnereglerne er små, og der er i princippet kun 3, hvis I ikke har leget med partiel integration, så jeg vil mene, det hele kan klares på rimelig tid.
Hvis du er usikker på, om du kan nå det hele, og gerne vil have regnereglerne med, så sig, at "Sammenhængen ..... er ...., og det vil jeg vise, hvis der er tid". 
Så kan du vende tilbage, når du har taget det, du har valgt skal have 1. prioritet - det gælder alle spørgsmål.
Sætningen f(x) = 0 ⇔ F(x) = c (omtalt af #8 og anvendt i #2) skal du ikke give dig i kast med at bevise - den har I fået foræret i gymnasiet - men du kan argumentere for den med, at hvis væksthastigheden er 0, så må funktionen være konstant.

Mht. anvendelser kan du godt nøjes med arealbestemmelse\int_{a}^{b}f(x)dx=\left [ F(x) \right ]_{a}^{b}=F(b)-F(a)
og bestemmelse af stamfunktion ud fra grafpunkt, men vær forberedt på, at der måske spørges ind til, om de ikke også fx anvendes til løsning af differentialligninger - specielt ved separation af variable - så godt at have den i baghånden.
y' = h(x)\cdot g(y)\Leftrightarrow \int \frac{1}{g(y)}dy=\int h(x)dx

Skriv et svar til: Integral

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.