Matematik
vektorregning
Hej
kunne godt bruge en forklaring på det her eksamensspørgsmål, måske nogle retningslinjerne hvad jeg skal komme ind på og undgå, det ville være så fint.
F.eks. forstår jeg ikke helt forskellen mellem vektor i plan og i rummet? Hvordan tror I de vil have jeg skal introducere mit oplæg om vektorregning?
Svar #2
29. maj 2018 af ringstedLC
Ligheder fx: Addition, vinkel, - vis hvorfor.
Forskelle fx: Prikprodukt/krydsprodukt, ingen tværvektor i rummet - hvorfor,
Svar #3
29. maj 2018 af PeterValberg
Svar #7
30. maj 2018 af Becky4 (Slettet)
#5 mathon
"bl.a. forskellene", vil det sige der er flere forskel?
Svar #8
30. maj 2018 af guuoo2 (Slettet)
Mht. til de områder der er omtalt i spørgsmålet er der ingen forskel ud over at der i rummet er en koordinat mere.
Formlen for vinklen mellem vektorer og projektionen kan du derfor bevise i rummet of planet på en gang.
Svar #10
31. maj 2018 af Becky4 (Slettet)
Tak :)
Nu har jeg tænkt mig at besvare mit spørgsmål kronologisk, f.eks. er det nok at antage sætningen for skalarproduktet, bevise formlen for vinklen, og projektionen, og til sidst sige at der ingen forskel på formlerne i 2 og 3d, og bare skrive formlerne i 3d op?
Svar #11
31. maj 2018 af guuoo2 (Slettet)
#10 Du bør skrive definitionen af prikproduktet på tavlen. (Er det det du kalder sætningen for prikproduktet?)
Det kan gøres for vektorer af enhver dimension n bare ved at skrive
a·b = a1b1 + a2b2 + ... + anbn
Til beviserne bør du bruge vektornotationen (som første formel i #9) fremfor at skrive koordinaterne ud.
Se f.eks. video 12 og 14 her. Tegningerne i videoerne kan lige så vel opfattes som tegninger i et 3D-koordinatsystem som tegninger i et 2D-koordinatsystem.
Skriv et svar til: vektorregning
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.