Matematik

Helikopterens flyvehastighed

10. juni 2018 af Freja1234567891 (Slettet) - Niveau: 7. klasse
hvis en helikopters flyvehastighed er 220 km/t hvor lang tid tager det så for den at flyve 253 km

Brugbart svar (0)

Svar #1
10. juni 2018 af peter lind

Brug at s/t = v her er s tilbagelagt vejstrækning, t er tiden og v er hastigheden

Brugbart svar (0)

Svar #2
10. juni 2018 af Sveppalyf (Slettet)

253 km / 220 km/t = 1,15 time

Så kan man regne det grimme ",15" om til minutter:

1,15 time =

1 time og 0,15 time =

1 time og 0,15*60 min =

1time og 9 min

Brugbart svar (0)

Svar #3
10. juni 2018 af julie113 (Slettet)

Jeg har en veninde der gav mig en metode til disse slags udregninger:

Hvis du skal finde ud af hvor lang tid det tager, skal du dividere hastigheden og afstanden (i samme enhed!)

Hvis du skal finde ud af hvor lang afstanden er, skal du gange hastigheden og tiden (i samme enhed!)

Hvis du skal finde hastigheden, skal du dividere afstanden og tiden (i samme enhed!)

Brugbart svar (0)

Svar #4
10. juni 2018 af Sveppalyf (Slettet)

Hvis man tager enhederne med i beregningerne, så ser man hurtigt hvis man gør det forkert.

Brugbart svar (1)

Svar #5
10. juni 2018 af SuneChr

# 3
De tre metoder, der opremses, er ikke forkerte, men er en dårlig investering i sine hukommelsesceller
og er en unødvendig slags formelsamling. Hvorfor tre gange tænke på om man nu skulle gange eller dividere og i hvilken situation? Den altid holdbare, og for nogen noget gammeldags, metode er den, man før kaldte forholdsregning eller købmandsregning.
# 0   Opgaven:
220 km flyves på 1 time
1 km flyves på 1/220 time
253 km flyves på 253·1/220  time
Man ved også, uden at bruge sin lommeregner, at der går 60 min på 1 time.

Skriv et svar til: Helikopterens flyvehastighed

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.