Andre fag

Naturfagseksamen 9. kl HJÆLP

10. juni 2018 af Mayms - Niveau: C-niveau

Hej, jeg har trukket "produktion med bæredygtig udnyttelse af naturgrundlaget" hvor jeg har valgt at arbejde gartneri hvor min problemstilling hedder:
"Hvor vigtigt er det for væksthusgartneri at have de rigtige ressourcer for at kunne producere vare som vi bruger til dagligt? Og ville det være muligt at dyrke nogen vare som vi normalt importere?"

og mine arbejdsspørgsmål: 
1. Er der andre måder at transportere gartneriprodukter fra et land til et andet?
2. Hvordan behandler gartnerier skadedyr og hvad indeholder de eventuelle anvendte midler?
3. Hvor vigtig er vand, andre parametre og evt. gødning for planter i drivhuse?
4. Hvad indeholder de forskellige gødningstyper og er der forskel?
5. Er miljøet vigtigt i forhold til gartneri og hvilke kredsløb er vigtige?


Så det mit realle problem er at jeg mangler nogen forsøg, gerne nogen fysik/kemi forsøg... leger lidt med noget jordbunds pH-værdi måling hvis det bliver en succes

Kom gerne med det uanset hvilket niveau alt kan bruges


Brugbart svar (0)

Svar #1
10. juni 2018 af NielsThoegersen

Altså jeg kan umiddelbart ikke lige komme på nogen forsøg, men hvis du skal lave noget med pH-værdien af jordbunden, så kunne du eventuelt prøve at opstille et forsøg, hvor du kombinerer calciumcarbonat og jord, for at måle den surhed, som calciumcarbonat medfører. :) 

Se eventuelt for calciumcarbonat: http://www.fysik7.dk/index.php/740-planternes-verden/741-jord-ph-og-kalk


Skriv et svar til: Naturfagseksamen 9. kl HJÆLP

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.