Bioteknologi

Forskellen på chlorophyl a og b funktion i fotosyntesen

16. juni 2018 af Mienielsen20 - Niveau: A-niveau

Hejsa

Jeg skal op til mundtlig Bioteknologi, og er igang med at forberede mig til et spørgsmål omkring planters produktion, og hvordan planter omdanner lysenergi til kemisk energi bundet i glukose.

I bogen står der angivet, at i lysreaktionerne opfanges solens energi i kloroplasternes thylakoidmembraner. Lyset absorberes i thylakoidets af pigmenterne chlorophyl og caroten. Den kemiske opbygning med skiftevis enkelt- og dobbeltbindinger gør, at pigmenterne kan absorbere lys fra det synlige område. Chlorophyl og caroten sidder i små enheder, kaldet fotosystemer. 

I forbindelse med dette vises der et billede af chlorophyl a og chlorophyl b (billedet er vedhæftet som fil)

Jeg ahr selv fundet ud af, at  Den eneste forskel der er mellem chlorophyl a og b er at der i a er en methylgruppe medens der i b er en aldehydgruppe på en af pyrrolenhederne. Dermed har chlorophyl a en upolær gruppe, og chlorophyl b har en polær gruppe

Mit spørgsmål er, hvilken betydning har denne forskel i lysreaktionerne?

Vedhæftet fil: chlorophyl.jpeg

Brugbart svar (0)

Svar #1
16. juni 2018 af mathon


Svar #2
16. juni 2018 af Mienielsen20

Ja, jeg kan ud fra billedet(som jeg selv har vedhæftet) se at forskellen på chlorophyl a og b er, at a har en methylgruppe, og dermed har en upolær gruppe, hvorimod b har en aldehydgruppe, og dermed har en polær gruppe. Men hvilken betydning har denne forskel i lysreaktionerne?


Brugbart svar (0)

Svar #3
16. juni 2018 af Lillon (Slettet)

På grund af aldehydgruppen (doppeltbinding C=O!) har klorofyl b et større system af konjugerede doppeltbindinger end klorofyl a.

Det betyder, at der er mindre energi nødvendig til at excitere elektroner i klorofyl b end i klorofyl a, og derfor har klorofyl a og b forskellige absorptionsmaksima og opgaver.


Svar #4
17. juni 2018 af Mienielsen20

Tak for svar!


Skriv et svar til: Forskellen på chlorophyl a og b funktion i fotosyntesen

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.