Dansk

Karaktergivning af en eksamensopgave - ikke tilfreds

21. juni 2018 af SDB1 - Niveau: A-niveau

Hej.
En (dansklærer) der en som kan hjælpe med at vurdere min eksamensaflevering, jeg er nemlig ikke enig med den givende karakterer. :)

- Stephani


Brugbart svar (0)

Svar #1
21. juni 2018 af FransiscoMertens

Alle dansk eksamensopgaver er blevet ombedømt lavere end normalt. Jeg ved dog ikke hvorfor.
Jeg har selv en niece, der plejer at få 10 og fik 4.


Brugbart svar (0)

Svar #2
21. juni 2018 af mortenjura123

Hej Stephani

Jeg vil gerne som cand.jur. forsøge at se den igennem.

I min tid på gymnasiet fik jeg udelukkende topkarakterer i dansk, så jeg kan måske bidrage lidt.

Mvh. Morten


Brugbart svar (0)

Svar #3
21. juni 2018 af Stygotius

Dit sprog og din tegnsætning antyder nu nok at en topkarakter ikke kan komme på tale ("den givende karakter"  og "enig med den givende karakter) mm.).


Svar #4
21. juni 2018 af SDB1

#1

Alle dansk eksamensopgaver er blevet ombedømt lavere end normalt. Jeg ved dog ikke hvorfor.
Jeg har selv en niece, der plejer at få 10 og fik 4.

Hold da op, det lyder helt vildt. Jeg har nemlig også hele tiden ligget på omkring 10, så jeg var meget uforstående.


Svar #5
21. juni 2018 af SDB1

#2

Hej Stephani

Jeg vil gerne som cand.jur. forsøge at se den igennem.

I min tid på gymnasiet fik jeg udelukkende topkarakterer i dansk, så jeg kan måske bidrage lidt.

Mvh. Morten

Hej Morten.

Det må du meget gerne. Skal jeg sende den på mail?


Svar #6
21. juni 2018 af SDB1

#3

Dit sprog og din tegnsætning antyder nu nok at en topkarakter ikke kan komme på tale ("den givende karakter"  og "enig med den givende karakter) mm.).

Ok så er det godt at det jeg skriver herinde ikke er det der skal vuderes men er helt sikker på at du aldrig har lavet fejl når du bare lige skriver en hurtig tekst

Jeg er ligeglad med opsætning og tegnsætning når jeg ikke skal have karakter for det eller lige får det læst igennem

Og nu er jeg bare irriterende at skrive uden nogen form for noget som helst og nej det giver nemlig ikke en god karakter det ved jeg skam godt men det er heller ikke det her jeg beder om en karakter i men den opgave jeg har lavet


Brugbart svar (0)

Svar #7
21. juni 2018 af Stygotius

Slettet

Svar #8
21. juni 2018 af SDB1

hvorfor er der det

Nu er jeg jo også provokerende da du skriver utrolig provokerende selv

Men godt du kan vuderer min opgave uden at have læst den

Du er vild nok 


Brugbart svar (0)

Svar #9
21. juni 2018 af mortenjura123

SDB1 - kan du sende den herover? Ellers kan jeg give dig en email du kan sende den til :)

Mvh. Morten

P.S: Ignorer idioten


Svar #10
21. juni 2018 af SDB1

Morten, mange tak. Kan jeg sende den på mail? :)

Men ja, du har ret, det irriterer mig bare, når man i forvejen er utrolig skuffet over sin karakter. 


Brugbart svar (0)

Svar #11
21. juni 2018 af mortenjura123

Så burde min e-mail være delt med dig nu.

Der er mange ting i verden, som er værd at bruge kræfter på. Det er efter min mening ikke en af de ting.


Brugbart svar (1)

Svar #12
21. juni 2018 af Mathias7878

Hvilken opgavetype valgte du til eksamenen? 

Hvis du nu normalt skriver kroniker, og du så valgte et essay, kunne det måske være forklaringen.

Har du overvurderet dine egne evner?

Bare fordi du normalt får 10, er det jo ikke ensbetydende med, at du ALTID skal have karakteren 10. En lorteopgave kan enhver skrive, og det er jo bare trist, hvis det er til eksamenen, at det sker. Jeg fik f.eks. 4 i min engelsk terminsprøve, bl.a. fordi jeg ikke forstod teksten, jeg skrev om, særlig godt. Jeg fik også normalt altid 10 - det kan jo ske, at man ikke præsterer på sit normale niveau.

Jeg vil lige nævne til sidst, at dit 4-tal - højst sandsynligt - er givet retfærdigt ud. De to eksterne censorer, der retter din opgave, ved jo ikke, hvem du er, hvor du kommer fra, osv.., og de kigger kun på opgaven - ikke hvem der har skrevet den. Måske har din lærer godt kunnet lide dig, og derfor har du fået høje karakterer i dansk? 

Held og lykke fremover. 

- - -

 

 


Svar #13
21. juni 2018 af SDB1

#12

Hvilken opgavetype valgte du til eksamenen? 

Hvis du nu normalt skriver kroniker, og du så valgte et essay, kunne det måske være forklaringen.

Har du overvurderet dine egne evner?

Bare fordi du normalt får 10, er det jo ikke ensbetydende med, at du ALTID skal have karakteren 10. En lorteopgave kan enhver skrive, og det er jo bare trist, hvis det er til eksamenen, at det sker. Jeg fik f.eks. 4 i min engelsk terminsprøve, bl.a. fordi jeg ikke forstod teksten, jeg skrev om, særlig godt. Jeg fik også normalt altid 10 - det kan jo ske, at man ikke præsterer på sit normale niveau.

Jeg vil lige nævne til sidst, at dit 4-tal - højst sandsynligt - er givet retfærdigt ud. De to eksterne censorer, der retter din opgave, ved jo ikke, hvem du er, hvor du kommer fra, osv.., og de kigger kun på opgaven - ikke hvem der har skrevet den. Måske har din lærer godt kunnet lide dig, og derfor har du fået høje karakterer i dansk? 

Held og lykke fremover. 

Det kan helt sikkert være. Hun har bare rettet mine tidligere opgaver til, det var den her måde, den skulle skrives på. 

Jeg skrev en analyserende artikel, som jeg har øvet mig meget i, på hendes måde. Jeg synes selv det er det bedste jeg har skrevet, men hvis hun har lært os det fuldstændigt forkert, er det klart jeg ikke får højere. Uden tvivl :)

Mange tak. :)


Brugbart svar (0)

Svar #14
21. juni 2018 af Mathias7878

Bare lige et eksempel så var jeg, og resten af afgangseleverne på STX, oppe i AT mundtlig sidste år.

Min ven, som i forvejen er rigtig klog og får gode karakterer, har en censor fra VUC (ingen fordomme her, men niveauet på VUC - efter hvad jeg har hørt - er en del lavere end STX), som er fuldstændig blændet af, hvor god nogle elever er på STX. Min ven får et stensikkert 12-tal - og han synes faktisk, at det var komisk, så meget ros han fik af censoren fra VUC.

Måske er det, det stikmodsatte ved dig, altså hvor din lærer er censoren fra VUC, og så får du en rigtig øjenåbner, når censoren pludselig er fra STX, hvor niveauet er højere og der derfor forventes mere - blot en tanke. 

- - -

 

 


Svar #15
21. juni 2018 af SDB1

Ja, det kan da sagtens være.

Og jo STX er helt sikkert hårdere end VUC, har gået på begge. STX var godt nok 8-10 år siden, men det er sikkert ikke blevet nemmere.  :)


Brugbart svar (0)

Svar #16
21. juni 2018 af Mathias7878

Desuden er dansk også et lortefag, så fuck 4-tallet :DD

Så længe, at du kan komme ind på det studie, du ønsker, kan det vel være ligemeget. 

- - -

 

 


Svar #17
21. juni 2018 af SDB1

Hehe ja, du har ret, men vil gerne vide, hvad jeg gør forkert. For havde også problemet i mundtlig dansk. 

Jeg håber jeg kan komme ind på den ønskede skole alligevel. Men tak for dejlig positivitet, når humøret var lidt nede :D


Brugbart svar (0)

Svar #18
21. juni 2018 af FransiscoMertens

Typisk er danskafleveringer en mere personlig sag, altså det er censorene selv, der vægler hvad de vil slå ned på - alt fra grammatik til noget som man fortolker på en anden måde.


Brugbart svar (0)

Svar #19
21. juni 2018 af Engelskhjælp1 (Slettet)

#11
Så burde min e-mail være delt med dig nu.



Der er mange ting i verden, som er værd at bruge kræfter på. Det er efter min mening ikke en af de ting.
Hey Morten

Er du ligeledes skarp til engelsk? Jeg står i en lignende situation som OP, hvor jeg gerne vil have et ekstra sæt øjne til at vurdere min opgave før jeg eventuelt vælger at indgive en klage. Jeg plejer at få 12, men fik desværre 10 i denne opgave, hvilket desværre kan have konsekvenser for mine videre studer.

Brugbart svar (0)

Svar #20
22. juni 2018 af mortenjura123

#19 Hej Engelskhjælp1.

Ja, det er jeg.

Jeg kan godt prøve at se på den. Jeg deler min e-mail med dig, og så ser jeg på det i morgen.

Mvh. Morten


Forrige 1 2 Næste

Der er 26 svar til dette spørgsmål. Der vises 20 svar per side. Spørgsmålet kan besvares på den sidste side. Klik her for at gå til den sidste side.