Eksamensforberedelse

Fysik, ioniseringsenergi

23. juni 2018 af hejhejeheh - Niveau: B-niveau

Hej, jeg sidder og forbereder mig til eksamen på tirsdag. 

Jeg vil meget gerne vide hvordan man beregner ioniseringsenergien af et fx. hydrogenatom hvor energien i grundtilstanden er 13,6eV?


Brugbart svar (0)

Svar #1
23. juni 2018 af StoreNord

Googel "beregn ioniseringsenergien"


Brugbart svar (0)

Svar #2
23. juni 2018 af mathon

\small \textup{Elektronens potentielle energi i forhold til protonen regnes negativ i den bundne tilstand og til 0 i den netop frigjorte tilstand.}\small \textup{Elektronens potentielle energi i forhold til protonen i \textbf{ikke exiteret} tilstand}
\small \textup{er:}
                  \small E=-\frac{h\cdot c}{n^2}         \small \textup{\textbf{n} er energiniveauets nummer}

\small \small \textup{som for n=1}
\small \textup{giver:}
                  \small E=-h\cdot c\cdot \frac{1}{\lambda }=-h\cdot c\cdot R_{yd}\cdot \left (\frac{1}{1^2} -\frac{1}{\infty^2}\right )=

                   \small -\left (6.62607\cdot 10^{-34}\; \tfrac{kgm^2}{s} \right )\cdot \left ( 2.99792\cdot 10^8\; \tfrac{m}{s} \right )\cdot \left ( 1.09737\cdot 10^7\; m^{-1} \right )\cdot \left ( 6.24151\cdot 10^{18}\; \tfrac{eV}{J} \right )=

                   \small -13.6057\; eV

         


Brugbart svar (0)

Svar #3
23. juni 2018 af Eksperimentalfysikeren

Formlen gælder for alle tilstande. Tilstanden, hvor n=1 kaldes ikkeexciteret, mens de øvrige kaldes exciterede.


Brugbart svar (0)

Svar #4
25. juni 2018 af mathon

...afhængigt af hvilken begyndelsestilstand, man tager udgangspunkt i...


Skriv et svar til: Fysik, ioniseringsenergi

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.