Dansk

Præpositioner

06. juli 2018 af Stats - Niveau: 10. klasse

Hvorfor hedder det:
"Jeg bor på Fyn"
"Jeg bor i Jylland"

Har det noget at gøre med, at Fyn er en ø, og derfor er der en relation: Fyn ⇔ en ø...
Hvor Jylland ikke er en "ø" men er landfast. :)

For så kan man vel heller ikke sige; "Jeg har været i island" eller "Jeg har været i Grønland"


Brugbart svar (1)

Svar #1
06. juli 2018 af jbmm

Der er ingen faste regler for anvendelsen af præpostioner, her er nogle generelle regler ang. i og på ved geografiske navne, ellers er det bare noget, der skal læres udenad:

"i" bruges ved land (nationalstat), by og gade:
i Danmark, i Jylland, i København, i Nørregade (på Nørregade)

"på"  bruges ved en ø og gade:
på Sjælland/Fyn, på Nyvej

i Island/Grønland (betragtes de om lande (nationalsstater))
på Island/Grønland (betragtes de som øer)

Bemærk også at det hedder "dansk", "in Danish", "auf Dânisch", "en danés"


Brugbart svar (1)

Svar #2
06. juli 2018 af Stygotius

Når det drejer sig om gader, er det svært at finde en god forklaring, men man kan dog sige at der nok er en tendens til at bruges "" ved brede, åbne gader  (på  Vesterbrogade -  H.C.Andersens Boulevard etc.)  men "i" ved smalle, små  gader.  ("Hun bor i Nørregade - Synagogen ligger i Krystalgade etc.).

Når det drejer sig om et rum i en lejlighed eller et hus, ser der ud til at være den samme forskel mellem "på" og "i" som der er på engelsk mellem "at" og "in", dvs. forskellen mellem at betegne et sted som et punkt (uden udstrækning) -altså beskrive det distinktivt og at betegne det som et tredimensionalt rum,  dvs. beskrive det deskriptivt. 

Eks. for engelsk:

a) "I was going to meet him at my office"  (dvs. hvor i byen)

b) "The solicitor was murdered in his office"  (dvs. i det lokale hvor han arbejdede) 

Eks. for dansk:

"Hvor er mor?"   ........  "Jeg tror hun er i køkkenet"  .......... " Næh, jeg tror hun er  på  badeværelset"

i


Skriv et svar til: Præpositioner

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.