Matematik

F(X)

28. august 2018 af Elninoo - Niveau: B-niveau

Hej folkens, synes jeg er virkelig god til ligninger. Men eftersom jeg lige er begyndt på gym så bruger de f(x) i stedet for y= osv. Jeg forstår virkelig ikke f(x) og dens betydning, og hvad det skal stå for. 

Nogle der kan komme med nogle eksempler og forklarer mig hvad f(x) er i hvilke situationer osv. 


Brugbart svar (0)

Svar #1
28. august 2018 af SelmaWho

f(x) betyder funktionen af x. Og det er det samme som y.

y=ax+b er præcis det samme som f(x)=ax+b

Jeg var også forvirret i starten.


Brugbart svar (1)

Svar #2
28. august 2018 af Mathias7878

Læs evt:

https://www.studieportalen.dk/forums/Thread.aspx?id=329474

- - -

 

 


Svar #3
01. september 2018 af Elninoo

Selma, så eksempelvis, y=3x+4.

Er det samme som f(x) 3x+4? 

Men jeg skal ikke skrive noget inde i f(x)?. Har nemlig en aflevering her til på mandag, og jeg vil helst undgå at fucke op


Brugbart svar (0)

Svar #4
01. september 2018 af ringstedLC

Det er praktisk (især i større opgaver) at skelne mellem funktionen og grafen for funktionen. Det gøres ved at benævne dem forskelligt.

Hvis opgaveteksten intet nævner om grafer (-linjer), blot at der er givet en funktion f, skrives udelukkende f(x).

Hvis opgaveteksten omtaler en funktion f og dens graf, fx linjen l, skrives f(x) og ly = ...

Hvis opgaveteksten intet nævner om funktioner, men alene omhandler grafer, skrives udelukkende fx l: y =...

a) Et punkt på en graf skrives på formen (xy) i grafiske opgaver, fordi talparret opfylder ligningen for grafen.

b) En funktionsværdi skrives på formen (xf(x)).

Når en graf er afbildningen af en funktion, kan a) og b) kobles, så y = f(x).


Brugbart svar (0)

Svar #5
01. september 2018 af SelmaWho

Nej, du skal ikke skrive noget inde i f(x)


Svar #6
01. september 2018 af Elninoo

Okay, er noglelunde med så.


Skriv et svar til: F(X)

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.