Matematik
Parameterfremstilling i Geogebra 3D.
Hej venner, sidder lige med en opgave her og vil gerne plotte den i geogebra. Er det muligt at indtaste en parameterfremstilling eller bliver jeg nødt til at lave den om til normalform?
Endvidere har jeg denne parameterfremstilling jeg gerne vil indtaste i geogebra. Vedhæftet som billede.
Svar #1
01. oktober 2018 af PeterValberg

I GeoGebra's 3D grafik (kaldes frem under "Vis") skriver du (i indtastningsfeltet):
Linje(<punkt>,<vektor>)
altså:
Linje((2,-4,8), (1,5,4))
Svar #2
01. oktober 2018 af ringstedLC
#1: Forkert. Det giver ganske vist en parameterfremstilling af en linje, bare ikke den ønskede. Den ønskede linje fås ved at taste: l:Linje(<Punkt>,<Vektor>) ⇒ l:Linje((2, -4, 8), Vektor((1, 5, 4))). Det skyldes, at for at få en vektor med de ønskede koordinater, skal kommandoen Vektor(<Punkt>) tastes på <Vektor> pladsen. Alternativt dannes P <Punkt> og rl <Vektor> først. Derefter: l:Linje(P, rl).
Det foreslåede giver en linje gennem punkterne (2, -4, 8) og (1, 5, 4) og derfor en anden retningsvektor.
Forøvrigt: I 3D bliver linjer noteret ved parameterfremstilling, uanset hvordan de indskrives. En Iinje i planen, altså kun x- og y-koordinater, kan ved højreklik vælges vist på den ønskede form, hvilket er brugbart ved omregninger.

Svar #3
01. oktober 2018 af PeterValberg
Ja, ringstedLC har (desværre) ret, hvis du definerer retningsvektoren først:
r = (1,5,4)
så kan du sagtens bruge kommandoen:
Linje((2,-4,8),r)
det burde give det korrekte resultat
Skriv et svar til: Parameterfremstilling i Geogebra 3D.
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.