Studievejledning

Kemi A eller Fysik A

06. oktober 2018 af liawo

Hej, jeg skal til at vælge valgfag her om et par måneder. 

Er der nogen af jer der kan fortælle mig hvilket fag der er sværest? Personligt synes jeg at regne opgaver i fysik er meget nemt, men teorien er ikke særlig nem. I kemi synes jeg teorien er nem, men opgaverne kan godt være lige komplicerede nogen gange.

Er det bedst at tage Fysik A eller Kemi A?

Begrund jeres svar tak!

 


Brugbart svar (1)

Svar #1
06. oktober 2018 af erns

Ud fra det jeg har hørt fra andre studrende kan jeg rolig sige at kemi A er den sværeste eksamen man kan gå til på gymnasiet. og JA den er sværere end matematik eksamen siger langt de fleste jeg kender som har været op i begge eksaminer. Jeg vil helt klart sige at du skal tage Fysik A da det er nemmest, ja teorien i fysik er abstrakt. Men det kommer meget an på, hvad du gerne vil efter gymnasiet. Hvis du gerne vil arbejde indenfor noget sundhedsvidenskabeligt (læge, fermaceut osv) så er det nok et bonus at vælge kemi A. Men du skal være taktisk i disse situationer. Vælg det fag du er god til og få et højere snit. Det er få uddannelser der kræver Fys A eller Kemi A


Brugbart svar (3)

Svar #2
07. oktober 2018 af guuoo2

De fleste vil nok sige at kemi er et sværre fag, men det gælder jo også kemi B.
Hvorvidt springet kem B->A er større eller mindre end fys B->A, vil jeg mene er meget individuelt og noget man ikke kan sige noget generelt om.

På uddanelsesstatistik kan man se at der over de seneste 3 år gennemsnitligt er givet højere karakterer i kemi bortset fra ved mundtlig eksamen. Man kan også se at der er meget få der trækker både fysik og kemi mundtligt i forhold til skriftligt.

Vedhæftet fil:resultater.png

Brugbart svar (1)

Svar #3
08. oktober 2018 af erns

Man skal ikke altid stole blindt på statistiker selvom de giver et godt fingerpeg. I denne statitisk ved du jo ikke om dem der har valgt Kemi A har studeret hårdere (brugt flere timer på lektier/afleveringer mm) og omvendt med Fysik A. 

Noget andet er som man også kan tage i betragtning er hvem man får som lærer altså hvi man ved hvem man får (du kan spørge dine nuværende fys b og kem b lærer om de også tager A-holdet. Nogle gange når man får en god lærer så kan de puste liv i din interesse for faget. 


Brugbart svar (0)

Svar #4
09. oktober 2018 af Tqooa

Hm, min erfaring var at fysik A var væsentligt sværere end kemi A og samtidigt meget mere matematiktungt. Det kan selvfølgeligt være, at det varierer fra klasse til klasse (hvilke lærere man har eller har haft osv.), men det virkede også til at være den generelle konsensus mellem alle os, der havde både fysik A og kemi A.


Brugbart svar (0)

Svar #5
09. oktober 2018 af swpply (Slettet)

#3
Man skal ikke altid stole blindt på statistiker selvom de giver et godt fingerpeg.

Både ja og nej, man skal selvfølgelig altid forholde sig kritisk. Men jeg kan ikke forhindre mig selv i at gengive et passende citat af Charles Babbage:

"Errors using inadequate data are much less than those using no data at all"
                                                                                                             – Charles Babbage 


Skriv et svar til: Kemi A eller Fysik A

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.