Fransk

Hjælp til fransk grammatik

25. oktober 2018 af Adam28 - Niveau: 9. klasse

Hej, jeg har lavet en lille fremlæggelse på fransk som skal fremlægges på tirsdag. Den karater jeg får er den som kommer på mit karakterblad, som jeg skal søge ind på gym med. Så jeg ville høre om nogen ville rette min fremlæggelse.

Bonjour, je m’appelle Adam. J’ai 15 ans. Je pense j’ai un style “régulier”, mon parents j’ai ne pas, parfois pouvoir ils cependant vouloir dire à les vêtements je avoir acheté c’est trop cher. les vêtements je posséder c’est t-shirts, sweat à capuche, veste/pull, pantalons et short j’aime porter foncé couleur. si je dois á un événement exemple un fête d'anniversaire ensuite avoir je d'habitude j’ai une chemise au beau pantalon aussi appelé office pantalon en danois. Je pense on au hasard le vêtementes on veut, il besoin autres n'est pas décidé. Mon pull le plus cher est acheté en Italie, je suis très heureux pour cela, ca coute 188 €. J’ai aussi plus de paires chaussures. Je soins que acheter le chaussure en une sombre couleur, mais parfois j'achète blanc chaussures mais ensuite ils se salé, bien que je prendrais soin de. J’ai cinq paire chaussures, mes chaussures les plus chères coûtent 201 €. Je pense que les vêtement sont très intéressant, ça pourrait être très amusant d'essayer de faire son propres un vêtements un jour. J’ai quelqu’un idées pour certains designs, Je pourrais un jour essayer de faire ça.

Mange tak på forhånd, hilsen Adam


Brugbart svar (1)

Svar #1
29. oktober 2018 af french doctor

Hej

Du har skrevet en masse - og det er fint - du kan med fordel få lidt mere holdning ind i det du skriver - at høre om, hvor dyre dine sko er, er ikke særligt interessant... har du en holdning til bæredygtigt tøj fx?

Her er nogle punkter, du kan arbejde videre med:

Du skal nu gå ind og markere hvert eneste udsagnsord (verbum) og så sørge for at bøje det, sådan det passer til den, der gør noget.

Når du fx skriver "mes parents, ils vouloir", så står verbet i at-form. Derfor betyder sætningen "mine forældre, de at ville". Det kan man ikke sige på hverken dansk eller fransk.

Så du skal bøje verbet, så det svarer til "forældrene/de": ils xxxxxxxxx.

"je avoir" er et andet eksempel - det betyder "jeg at have"...

Gør det samme med alle verberne.

Tjek, at du får skrevet med stort efter punktum. Andre steder skriver du med stort midt inde i en sætning - sørg for at stramme op, så der ikke er den slags sjuskefejl.

Nogle steder har du korrekt skrevet (ça). Andre steder har du glemt cécillen = krøllen på c'et.

Sørg for at variere dit sprog: Fx. siger du "je pense" flere gange - det er korrekt, men man kan sige, at man mener/synes noget på mange andre måder.

Foran navneord, skal der på fransk altid stå "noget", så man kan se, om det er bestemt eller ubestemt ental eller flertal: un, une, le, la, les, des... Det har du glemt mange steder.

Du taler om at du har købt 1 sko - mon ikke det var 2 i samme størrelse?

Indsæt nogle linjeskift, så din tekst deles op i mindre bidder.

Kig på dine navneord og tjek, at de står korrekt mht. ental og flertal - nogle steder taler du om "en" ting = ental, men skriver navneordet med flertals-s. Vær konsekvent.

- - -

Sincèrement Thomas


Svar #2
30. oktober 2018 af Adam28

Hej Igen, mange tak for svaret jeg fremlagde i dag med den her tekst jeg fik 10. Hvad synes du om den.

Bonjour, je m’appelle Adam. J’ai 15 ans. Je pense j’ai un style “régulier” en relation à jeûnes de mon âge, mon parents ne a pas un problème, parfois peut ils cependant pense dire à les vêtements je avoir acheté c’est trop cher. Les vêtements je posséder est t-shirts, sweat à capuche, veste/pull, pantalons et short. J’aime porter foncé couleurs. Au cas que je dois á un événement pur exemple une fête d'anniversaire, j'avais d'habitude de mettre une chemise au beau pantalon aussi appelé “office pantalon” en danois. Je pense on au hasard le vêtementes on veut, il besoin autres n'est pas décidé. J’ai aussi plus de paires chaussures. Je soins que acheter le chaussure en une sombre couleur, mais parfois j'achète blanc chaussures mais ensuite ils se salé, bien que je prends soin de. Je pense que les vêtement sont très intéressant, ça pourrait être très amusant d'essayer de faire son propres un vêtements un jour. J’ai quelqu’un idées pour certains designs, Je peux un jour essayer de faire ça. Mon style d'habits reflète ne pas mon personnalité, Je vais dans ce que je trouve sympa. En été je vais en short et t-shirt et en hiver je vais en pantalon, pull et en vest d’hiver.


Brugbart svar (0)

Svar #3
30. oktober 2018 af french doctor

Hej

Dejligt at høre, at din fremlæggelse gik godt.

Kæmp endelig videre med det franske - og giv den gerne gas på egen hånd, så du får lukket nogle af de huller, der er.

Jeg har markeret noget at gå videre med nedenfor - generelt skal du arbejde med at få styr på at bøje verberne - lav øvelser på nettet - og træn ved at skrive verbernes bøjning ned.

Og husk altid noget foran navneordene.

Bonne continuation.

Bonjour, je m’appelle Adam. J’ai 15 ans. Je pense [du mangler det franske ord for "at" - jeg synes, AT...]j’ai un style “régulier” en relation à [der mangler en artikel - som der altid skal være foran navneord] jeûnes de mon âge, mon parents ne a pas un problème [Betyder: ikke at har et problem], parfois peut [Betyder "kan"] ils cependant pense dire à les vêtements je avoir acheté [mangler "at"] c’est trop cher. Les vêtements je posséder est t-shirts, sweat à capuche, veste/pull, pantalons et short. J’aime porter foncé couleurs. Au cas que je dois á un événement pur exemple une fête d'anniversaire, j'avais d'habitude de mettre une chemise au beau pantalon aussi appelé “office pantalon” en danois. Je pense on au hasard le vêtementes on veut, il besoin autres n'est pas décidé. J’ai aussi plus de paires chaussures. Je soins que acheter le chaussure en une sombre couleur, mais parfois j'achète blanc chaussures mais ensuite ils se salé, bien que je prends soin de. Je pense que les vêtement sont très intéressant, ça pourrait être très amusant d'essayer de faire son propres un vêtements un jour. J’ai quelqu’un idées pour certains designs, Je peux un jour essayer de faire ça. Mon style d'habits reflète ne pas mon personnalité, Je vais dans ce que je trouve sympa. En été je vais en short et t-shirt et en hiver je vais en pantalon, pull et en vest d’hiver.

- - -

Sincèrement Thomas


Skriv et svar til: Hjælp til fransk grammatik

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.