Matematik

Topology

07. november 2018 af Andersssssssss (Slettet) - Niveau: Universitet/Videregående

Hej SP

Jeg søger hjælp til denne opgave, håber der er en, der kan hjælpe

Svar #1
08. november 2018 af Andersssssssss (Slettet)

'b er lavet

Svar #2

Ingen der kan hjælpe?

Brugbart svar (0)

Svar #3
08. november 2018 af SådanDa

Måske, hvor langt er du kommet?

Svar #4

Jeg har en del idéer til i)

Svar #5

Jeg tænkte, at eftersom jeg har lavet B, og jeg kan benytte at [0:1] tilhører R, kan jeg måske arbejde videre fra :] 

Svar #6

Men ellers er jeg en smule på bar bund i i)

Brugbart svar (0)

Svar #7

Tjo, men (0,1) er jo ikke en delmængde af de rationelle tal?

Men er det ikke endnu simplere, du skal jo vise at enhver åben delmængde relativ til [0,1] indeholder mindst et punkt fra (0,1). Så hvis du laver en åben kugle om et vilkårligt punkt x0∈[0,1] skal du vise at denne kugle indeholder mindst et punkt fra (0,1). Dette er rimelig oplagt hvis x0∈(0,1). Men hvad hvis x0∈{0,1}?

For x0=0 har du den åbne kugle B(0,r)∩[0,1]. Men denne kugle indholder da 0+r/2 som jo i hvert fald er indeholdt i (0,1). Hvad med for x0=1?

Svar #8

Jeg skal vel tjekke at B(0,r)∩ (0,1) ≠ ∅  og B(1,r)∩ (0,1) ≠ ∅  (r>0), men hvordan gør jeg det?

Svar #9

For x_0 = 1 vil det vel være B(1,r)∩[0,1], hvor 1+r/2, men hvordan tjekker jeg, om den er indeholdt i (0,1)?

Brugbart svar (0)

Svar #10

Altså r>0, så r/2∈B(0,r) (Bemærk fra din definition at B(0,r) i R blot er det åbne interval (-r, r))

Du ved også at r/2∈(0,1), så snittet er ikke tomt.

Brugbart svar (0)

Svar #11

#9 du skal kigge på punktet 1-r/2 i stedet. 1-r/2∈(1-r, 1]=B(1,r)∩[0,1] 

Svar #12

Hm, okay. Men jeg stadig ikke helt med på, hvordan jeg skal vise det, der er efterspurgt i i)

Brugbart svar (0)

Svar #13

For at vise at (0,1) er tæt i [0,1] skal du vise at enhver åben delmængde relativt til [0,1] indeholder mindst et punkt fra (0,1). Åbne mængder relativ til [0,1] er åbne kugler (eller foreninger deraf) som i din definition. Så det er nok at vise at enhver åben kugle om et punkt i [0,1] indeholder mindst et punkt fra (0,1). Så vi vælger et vilkårligt punkt x0∈[0,1] og så vil vi vise at B(x0, r)∩[0,1] indeholder et punkt fra (0,1) for alle r>0.

Hvis x0 er valgt således at det selv er indeholdt i (0,1), er B(x0,r)∩[0,1]⊆(0,1) så her er det oplagt.

Hvis x0=0 har du at  r/2∈B(0,r)∩[0,1] (r/2 ligger jo midt i mellem 0 og r, altså er den "indenfor" radius)

Men du har samtidigt at r/2∈(0,1) (r er jo skarpt  større end 0, så det er r/2 også! Samtidigt er r/2 jo også skarpt mindre end 1, i hvert fald hvis r er mindre end 2, og der er ingen grund til at vælge r større end 1).

Dette gælde for alle r>0 (og <2, men det er ikke vigtigt) Så du har vist at en åben delmængde om 0 indeholder mindst et punkt fra (0,1) navnlig r/2.

Svar #14

Okay, det var en anelse sværere, som jeg havde regnet med!

Svar #15

Hvad angår opgave iii) tænker jeg, at jeg kan lave en modstrid: Jeg antager S≠T og vælger således x ∈ T\S

Jeg laver nu en talfølge af positive tal (an)=1  hvor an = 1/n som konvergerer mod 0 og laver en ny følge ved at definere b_n til at være element i BT(x,an) ∩ S, men jeg har svært ved at begrunde, hvorfor dette kan lade sig gøre :]

Svar #16

Og da jeg får en ny følge (bn=1 ) skal jeg formentligt vise, at denne har grænseværdien x og konkludere, at jeg har opnået en modstrid

Brugbart svar (0)

Svar #17

Det virker som en god ide! Du kan vælge sådan et bn for alle n da S er tæt i T per antagelse. Så enhver åben delmængde af T indeholder mindst et punkt fra S, så da BT(x,an) er åben indeholder den mindst et punkt fra S, og derfor er BT(x, an)∩S ≠ ø, og du kan altså vælge bn∈BT(x, an)∩S

Svar #18

Men hvordan viser jeg, at denne følge har grænseværiden x (for derefter at konkludere jeg har opnået en modstrid)?

Brugbart svar (0)

Svar #19

Du har jo konstrueret din følge så den går mod x! Du kan vise det ved at sige noget i stil med at:

Du ved at ||bn-x|| < an=1/n (bn ligger jo i kuglen, så den er i hvert fald inden for en afstand af a(radius) af centrum x!). Så tager du grænseværdien!

Brugbart svar (0)

Svar #20

Du ved jo at S er lukket, så din konvergente følge bn som alle er indeholdt i S må konvergere mod et punkt som også er i S! Det vil sige at du har vist at x∈S

Forrige 1 2 Næste

Der er 26 svar til dette spørgsmål. Der vises 20 svar per side. Spørgsmålet kan besvares på den sidste side. Klik her for at gå til den sidste side.