Matematik

Eksamensspørgsmål - "redegør for"

14. november 2018 af Kraes4 - Niveau: B-niveau

Hej,

Har lige fået mine eksamensspørgsmål til mat B, og havde egentlig forventet at jeg skulle bevise en masse, men i de fleste af spørgsmålene står der "redegør for"?
I mit hoved er der forskel på at forklare og at bevise. Men menes der egentlig bare bevis ?
Fx: "Redegør for sinusrelationerne"  ?

Brugbart svar (0)

Svar #1
14. november 2018 af AMelev

I matematik indebærer en "redegørelse" både definitioner, forudsætninger og argumenter (tilsammen et bevis).
Du kan ikke redegøre for sinusrelationerne uden at argumentere for, at de gælder - dvs. bevis.

"Forklar" er ganske rigtigt en blødere formulering. Det kunne fx bruges i en tilføjelse "og forklar, hvordan de anvendes".

Svar #2
14. november 2018 af Kraes4

Arg okay, mange tak! Synes også det andet virkede for nemt. 

Brugbart svar (1)

Svar #3
14. november 2018 af AMelev

Det ville faktisk være meget sværere at lave en bæredygtig stuktur på en "snikke-snakke"-fremlæggelse, så pris du dig lykkelig for, at de fleste spørgsmål nok indeholder beviser, hvor strukturen er indbygget.

Svar #4

Det handler i bund og brund bare om at lære udenad føler jeg. 

Svar #5

Kan du måske hjælpe mig lidt med ordlyden af dette:

Gør rede for definitionen af sinus og cosinus.

Skal definitionen forståes som et bevis, eller bare hvad formlerne for sinus og cosinus er? altså forklare hvad formlerne er, og hvad de kan bruges til?

Brugbart svar (0)

Svar #6
14. november 2018 af Bibo53

I en retvinklet trekant kan cosinus defineres som den hosliggende katete divideret med hypotenusen, mens sinus kan defineres som den modstående katete divideret med hypotenusen. Du bør også komme ind på enhedscirkeldefinitionen af de to funktioner. Se f.eks. https://en.wikipedia.org/wiki/Sine#Unit_circle_definition.

Svar #7

Yes, det er jeg med på - men det er simpelthen bare de de vil høre når du spørg efter en definition?
Synes bare at "gør rede for" og "definition" er lidt det samme. en definering er vel en forklaring af hvad de gør. så jeg skal forklare hvad forklaring er af sinus og cosinus?? 

Brugbart svar (0)

Svar #8
14. november 2018 af Bibo53

Som jeg læser det, spørger de kun efter definitionen.

Brugbart svar (0)

Svar #9
15. november 2018 af AMelev

En definition er en angivelse af, hvad begreberne betyder. Definitioner kan ikke bevises - det er en slags "navngivning".
#6 angiver ikke definitonen, men en sætning, som kan afledes af definitionerne.

sin(v) kan defineres som den modstående katetet il v i en retvinklet trekant med hypotenuse 1 og 
cos(v) kan defineres som den hosliggende katete til v i en retvinklet trekant med hypotenuse 1 

De kan også defineres ud fra enhedcirklen (centrum C(0,0) og radius r = 1), hvor vinklen placeres i C med højre ben ud ad 1.aksen. Cos(v) er 1. koordinat og sin(v) er 2.koordinat til retningspunktet Pv (punktet, hvor venstre ben skærer cirklen).

De to definitoner benyttes i flæng, men er bare to forskellige måder at udtrykke det samme på.
Tan(v) defineres som \frac{sin(v)}{cos(v)}

Ud fra defintionerne kan man så bevise de trigonometriske formler for retvinklede trekanter.

Skriv et svar til: Eksamensspørgsmål - "redegør for"

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.