Samfundsfag

felter Pirre bourdiue

03. december 2018 af 14049126 - Niveau: C-niveau

hej kan man godt sige at  i feltet indeholder en bestemt kapital der giver anderkendelse. Fx i uddannelsesfeltet er det ens uddannelse der giver anderkendelse og ikke det øknomisk osc. 

I feltet sker der ogs  en klassekamp mellem personerne i felterne får at opnå en højere position og magt i feltet. 

i feltet er der også kamp for hvilke værdier og regler der skal gælde i feltet. Hvorfor?

er der noget der ved noget om hanm Bourdie. Har brug for en udybning af begrebet feltet. 


Brugbart svar (2)

Svar #1
03. december 2018 af MaiiDevon

Ja, der er forskellige kapitaler, der giver anerkendelse, alt efter hvilket felt/arena man befinder sig i.

Hvad er felt?

Samfundet består af en lang række felter. Et felt er et udtryk for et afgrænset socialt omårde eller en social arena i samfundet. Det særlige ved et felt er, at det har sine egne spilleregler, normer og værdier. Hvis en person klarer sig godt indenfor et felt, skyldes det, at personens habitus (kapitaler, erfaringer mm.) er godt udrustet til de kapitaler, som efterspørges i feltet. Den samme person kan samtidig klare sig dårligt i et andet felt, hvor andre kapitaler efterspørges. 

Felter kan fx. være uddannelsessystemet, foreningslivet, 

Kampen for en højere position

Hvert felt har sine egne regler, normer og magtrelationer. For at deltage i feltet, skal man opfylde adgangsbetingelserne, kende reglerne og tilpasse sig. Som du selv skriver, er der en klassekamp mellem personerne i feltet for at opnå en højere position og magt og man er ikke nødvendigvis enige om, hvilke værdier, der skal gælde i feltet. Hvis jeg ikke kan konkurerre på økonomisk kapital (fordi jeg måske er fattig), kan prøve at overbevise mine medmennesker om i det pågældende felt at vores værdier ikke skal fokusere så meget på penge, men måske i stedet på uddannelse, viden og kultur (fordi jeg måske har taget en lang uddnanelse, læser mange bøger mm. og derved har høj kulturel kapital). 

"Et felts grænesr er dynamiske og forandrings gennem de kampe, der udspilles i feltet, og derfor er et felts karakter ikke fastlåst" (Bourieu & Wacquant 1996)

Eksempler

I et felt er det ikke alle kapitaler, der giver anerkendelse. Fx tænk på ghetto-rap-miljøet i USA. Giver det anerkendelse at have taget en uddannelse (kulturel kapital)? Ikke rigtig. Giver det anerkendelse at have en masse penge og bling bling (økonomisk kapital). Joo.

I det kunsteriske felt er det derimod uddannelse og kulturel viden, der giver anerkendelse, hvor ens økonomiske situation er ligegyldig.

En rig rapper vil fx være succesfuld i feltet "ghettoen", fordi han har økonomisk kapital, som efterspørges. Men skulle den samme rapper tage til en kunst galla, vil han måske ikke mingle med personerne i dette felt, fordi det i stedet er kulturel kapital, der efterspørges.


Svar #2
03. december 2018 af 14049126

Hej 

Hvis jeg omformulere det kan jeg godt sige at et felt er en  social arena fx fodboldklubben, cafe , uddannelsessytemet osv.  Hvert felt har sin egen spilleregler, normer og værdier  der gælder i det pågældene feltet. En person der klarer sig godt indenfor et felt er fordi, hans habitus dvs hans kapitaler, erfaringer og oplevelser , normer og værdier svarer til det kapital der efterspøges i feltet. Personen kan også klarer sig dårligt i et felt, fordi hans habitis ikke svarer til den kapital der gælder i feltet. 

Fx som du nævner at hvis vi befinder os i økonomisk felet, er det der giver anderkendelse at man har mange penge og ikke ens kulturel kapital fx uddannelse og kulturel viden . 

eller fx i uddannelsesfelt er det en kulturel kapital ( uddannelse) der giver anderkendelse og ikke økonomisk kapital.

I feltet vil der opstå en klassekamp for at opnå en højere position i samfundet. Da det er det der giver en magt i feltet, som de kan udøve mod andre(dem med lavere kapital) kaldes symbolsk vold. Der er altid en kamp om værdier, normer hvor man prøver at overbevise andre at ens normer og værdier eer vigtige kan man sige det på dette måde

I feltet omgås man de mennesker der har det samme værdier , normer og kultur, da det giver en anderkendelse 


Brugbart svar (0)

Svar #3
04. december 2018 af MaiiDevon

Ja, det synes jeg godt, du kan sige. :)


Svar #4
04. december 2018 af 14049126

tak for svaren vil lige spøge om du vidste hvad kulturel kendskab /kulturel viden


Brugbart svar (0)

Svar #5
04. december 2018 af MaiiDevon

Kulturel kapital handler om individets evne til at forstå det, der i samfundet opfattes kultur. Dvs. at hun kan fortolke og afkolde kulturens referencesystemer. Dvs. når der er nogen i samtalen, der nævner H.C. Andersen eller Kim Larsen, så ved jeg hvem de er, fordi man fx. taler om, at det er dansk kulturarv. "Det er jo klassikerne!"

Så kulturel viden er kendskab til en bestemts kulturs litteratur, kunst, historie, sprog, uddannelse mm. 

Hvis du nogensinde har spillet Trivial Pursuit, så er det de spørgsmål, der findes i brun/lilla kategori. ;)


Svar #6
04. december 2018 af 14049126

Er det fx at hvis man skal til biografen eller koncert skal man spise hjemme eller udenfor

Brugbart svar (0)

Svar #7
05. december 2018 af MaiiDevon

Jeg forstår ikke dit spørgsmål. :)


Skriv et svar til: felter Pirre bourdiue

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.