Studievalg og videregående studie

Fysik på AU

04. januar 2019 af JulieW99

Hej SP,

er der tilfældigvis nogle herinde, som har erfaring med studiet og ønsker at fortælle herom? Både ift. undervisning, arbejdsmængde, gruppearbejde, socialt miljø, studiemiljø osv.

På forhånd tak.


Brugbart svar (0)

Svar #1
12. januar 2019 af 123434

Har hørt, at fysik skulle have et rigtig godt studiemiljø. Går ikke selv på fysik AU, men har hørt folk skulle være søde der

Brugbart svar (0)

Svar #2
15. januar 2019 af Thorium

Jeg gik selv på AU og læste fysik. 

Jeg kan bestemt ikke anbefale det.

Men det er nok et spørgsmål om opfattelse, men jeg følte, at der var en meget dårlig stemning og usund kultur på stedet. 

Desuden er studievejledningen ikke noget værd på AU. Jeg har aldrig fortrudt, at jeg tog til NBI/KU i stedet.


Svar #3
21. januar 2019 af JulieW99

#2, er det noget du vil uddybe? Hvor længe siden er det?

- - -

Vh Julie


Brugbart svar (0)

Svar #4
21. januar 2019 af Thorium

Ja, naturligvis. :)

Jeg starede i 2016 og droppede ud omkring december samme år, da jeg syntes, at det ikke var et godt sted at være. Jeg startede derefter på fysike fag på KU ved sommeren 2017. 

Det er naturligvis lidt svært at uddybe stemningen sådan konkret, men jeg syntes, at der var en usund kultur på fysik/astronmi-fakultet ved, at jeg aldrig rigtig følte mig velkommen. Mange af instruktorene virkede ærlig talt fuldstændig ligeglade. Der var naturligvis flere undtagelser hertil, men jeg følte mig altid utilpas og en smule skræmt, kan jeg huske. Jeg tror i virkeligheden, at det bedst kan beskrives som en konstant dårlig stemning. 

Jeg har ikke selv den store erfaring med at anvende studievejledningen (altså inden jeg meldte mig ud), men mange jeg kendte og kammerater havde store problemer med, at det var som at tale til en mur. Kontrasten er især blevet tydelig, efter at jeg har været i kontakt med KU's studievejledning i forbindelse med at bestemme min startmerit fra, da jeg startede på studiet hos dem. Her var der utrolig stor venlighed og hjælpsomhed. 

Jeg vil ikke gøre nogen reklame, men jeg har ikke fortrudt at flytte over til KU, selvom det naturligvis har været noget besværligt, og at jeg ikke rigtig kender nogen eller har venner fra gymnasiet, som går samme sted. Men det har været rigtig godt at se, når tingene fungerer (KU's byggerisager er naturligvis undtagelsen herfra), men det har været en øjenåbning at se, at "systemet" ikke aktivt prøver at modarbejde en. KU har efter min mening meget mere at byde på.

Jeg må sige, at jeg ikke er overrasket over sagene, der for nyligt har kørt i medierne med AU's fejlfortolkning af regler, som har gjort, at færdiguddannede nu skal tilbage på skolebænken. Det virker til, at der ærlig talt ikke er styr på ret meget hos administrationen på AU.

Det er meget vigtigt at nævne, at det naturligvis bare er min egen personlige mening og oplevelse, og at måske halvdelen af min gymnasieklasse (jeg er fra Jylland) nu går der på kemi og bio, hvis jeg husker rigtigt, og at de, så vidt jeg kan forstå, er glade for det. 

Jeg håber, at ovenstående kan bruges. Hvis noget er uklart, eller du har flere spørgsmål, er du naturligvis velkommen til at spørge ind hertil.


Svar #5
22. januar 2019 af JulieW99

#4, mange tak for uddybningen!

Man kan naturligvis altid have en anden opfattelse af andre, ift. kulturen og stedet kan jo være "bedret" siden 2016. Kurserne på AU tiltaler mig mere end KU, som jeg også har haft kigget på - netop fysiske fag. Det er et noget svært valg, og jeg bryder mig ikke just om København. Man er vel jyde, ikke?

Jeg kender bestemt til dårlig vejledning fra AAU, men i mit tilfælde var det ikke studievejledningen. Det er aldrig rart at føle, at man taler til en mur.

- - -

Vh Julie


Brugbart svar (0)

Svar #6
22. januar 2019 af Thorium

# 5 Selvtak!

Jeg ved ikke, om AU har en service, hvor man kan "blive studerende for en dag", sådan at man kan komme hen og opleve, "hvordan det er", hvis det er tilfældet, så vil jeg i hvert fald mene, at det ville være god måde at tjekke det på.

Nej, det er bestemt ikke rart.


Skriv et svar til: Fysik på AU

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.