Matematik
Kombinatorik hjælp
Er der en der vil hjælpe mig med spørgsmål 4, jeg har lidt svært ved at forstå hvordan jeg gør det, når der kun må bruges 1 fra hver skål :
I skål A, B og C er der henholdsvis 5, 7 og 9 frugter. Alle frugterne er forskellige.
1 Hvor mange muligheder er der, hvis du kun må tage én frugt?
2 På hvor mange måder kan du vælge to frugter, hvor den ene kommer fra skål A og den anden fra skål B?
3 På hvor mange måder kan du vælge tre frugter, hvor den ene kommer fra skål A, den anden fra skål B og den tredje fra skål C?
4 På hvor mange måder kan du vælge to frugter, hvis de ikke må komme fra samme skål?
Tak på forhånd
Svar #1
08. januar 2019 af Sveppalyf (Slettet)
1:
Du har ialt 5+7+9 = 21 forskellige frugter at vælge mellem.
2:
For hver af de 5 frugter fra skål A har du 7 forskellige frugter fra skål B du kan kombinere den med. Dvs. du kan kombinere dem på ialt 5*7 = 35 forskellige måder.
3:
I spm. 2 fandt vi at én frugt fra skål A og én frugt fra skål B kan kombineres på 5*7 måder. Nu skal vi tage en frugt mere fra skål C, så hver af de 5*7 kombinationer fra A og B kan nu kombineres med 9 forskellige frugter fra skål C. Så vi har ialt 5*7*9 = 315 kombinationsmuligheder.
4:
Vi skal tage fra to skåle. Vi kan enten vælge at tage fra skål A og B. Eller vi kan tage fra skål A og C. Eller fra B og C.
Hvis vi vælger at tage fra skål A og B, så har vi 5*7 kombinationsmuligheder.
Hvis vi vælger at tage fra skål A og C, så har vi 5*9 kombinationsmuligheder.
Hvis vi vælger at tage fra skål B og C, så har vi 7*9 kombinationsmuligheder.
I alt har vi 5*7 + 5*9 + 7*9 = 143 kombinationsmuliheder
Skriv et svar til: Kombinatorik hjælp
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.