Fysik

Termisk energi, og varme.

18. januar 2019 af Kraes4 - Niveau: B-niveau

Du hælder 1,5 L kogende vand ned i en jerngryde med massen 3,5 kg. Jerngrydens temperatur er  18grader , før du hælder vandet i.

Beregn vandets sluttemperatur, idet du antager, at der ikke er nogen varmeudveksling med omgivelserne.



Jeg er helt tabt på hvilken formel jeg skal bruge.

Jeg ved jeg skal finde den fælles sluttemperatur, men først skal jeg regne ud hvor meget energi gryden tager fra vandet ikke?
Jeg har startet med at regne antal joule vandet indholder, og det samme med gryden. men på en eller anden måde skal jeg isolere sluttemperaturen før jeg kan komme videre føler jeg.

tænker det har noget med formlen Q = c*m*t at gøre, men kan ikke komme videre.

Er der nogen der kan hjælpe? 


Brugbart svar (0)

Svar #1
18. januar 2019 af mathon

                      \small \small \textup{Energibevarelse kr\ae ver ENERGIAFGIVELSE = ENERGIMODTAGELSE}

                       \small \small \begin{array}{lcccccl}& \textup{ENERGIAFGIVELSE}&=&\textup{ENERGIMODTAGELSE} \\ &\textup{vandet afgiver energi}&&\textup{jerngryden modtager energi}\\ &m_v\cdot c_v\cdot \Delta T_v&=&m_{Fe}\cdot c_{Fe}\cdot \Delta T_{Fe}\\ \textup{i nedenst\aa ende er \textbf{F}} \\ \textup{f\ae llestemperaturen:}\\\\ &(1.5\; kg)\cdot \left ( {\color{Red} 4.19\; \tfrac{kJ}{kg\cdot C} }\right )\cdot \left ( 100\degree C-F \right )&=&(3.5\; kg)\cdot \left ( {\color{Blue} 0.45\; \tfrac{kJ}{kg\cdot C}} \right )\cdot \left ( F-18\degree C \right )\\\\ &\left (628.5\; kJ \right )-\left (6.285\; \tfrac{kJ}{C} \right )\cdot F&=&\left (1.575\; \tfrac{kJ}{C} \right )\cdot F-\left (28.35\; kJ \right )\\\\ &\left (628.5\; kJ\right)+\left (28.35\; kJ \right )&=&\left (1.575\; \tfrac{kJ}{C} +6.285\; \tfrac{kJ}{C} \right )\cdot F\\\\ &656.85\; kJ&=&\left (7.86\; \tfrac{kJ}{C} \right )\cdot F\\\\ &F&=&\frac{656.85\; kJ}{7.86\; \tfrac{kJ}{C}}\\\\ &F&=&83.4\degree C \end{array}


Brugbart svar (0)

Svar #2
18. januar 2019 af Eksperimentalfysikeren

Du mangler en oplysning, nemlig værdien af c. Den må du finde i din bog eller på nettet.


Svar #3
18. januar 2019 af Kraes4

Perfekt Mathon, vidste at der var noget med at isolere Tf i tilvæksten, har bare fået byttet rundt på dem.

Eksperimentalfysikeren - c er jo den specifikke varmekapacitet, den har jeg slået op :)

Tusind tak for hjælpen!


Skriv et svar til: Termisk energi, og varme.

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.