Matematik

Hjælp til Toppunkt og fordoblingskonstant

12. februar 2019 af N21 - Niveau: C-niveau

Hej! Jeg har en matematik prøve imorgen, hvor jeg lige har nogle ting jeg gerne vil have lidt hjælp til at forstå. 

1. Hvordan finder man et toppunkt?

2. Hvordan udregninger man fordoblingskonstant?

På forhånd tak!


Brugbart svar (0)

Svar #1
12. februar 2019 af OliverHviid

Toppunktet findes vha. formlen T(x,y)=-b/2a (førstekoordinaten), -d/4a (andenkoordinaten), hvor d=b²-4ac. Hvis du kender til differentialregning, så kan toppunktet også findes ved at løse f'(x)=0 (for førstekoordinaten) og så indsætte værdien i f(x) (for andenkoordinaten). Fordoblingskonstanten findes vha. formlen T2=log(2)/log(a). Fordoblingskonstanten kan også aflæses grafisk, hvor konstanten er den afstand, man skal gå ud af x-aksen, før y-værdien er blevet fordoblet. Bare spørg igen, hvis du er i tvivl om noget.


Svar #2
12. februar 2019 af N21

Hej, tak for svar, det med fordoblingskonstanten forstår jeg godt:) men lige det med toppunkt lød lidt indviklet:/

Brugbart svar (0)

Svar #3
12. februar 2019 af OliverHviid

OK. Hvor er det helt præcist, at detgår galt med toppunktet? Altså hvad er det, du ikke forstår? Det ville gøre det lettere at forklare, hvis du kunne præcisere dit spørgsmål.


Svar #4
12. februar 2019 af N21

Bogstaverne d og c tror jeg, hva står de for?

Brugbart svar (0)

Svar #5
12. februar 2019 af OliverHviid

Andengradspolynomiet har formen f(x)=ax²+bx+c, så hvis nu vi tager f(x)=4x²+3x+2 som eksempel, så ses det, at a=4, b=3 og c=2. Størrelsen d har jeg allerede beskrevet i #1 Den bliver altså fundet som d=b²-4ac


Svar #6
12. februar 2019 af N21

Nåår, den havde jeg lige overset. Tak for hjælpen jeg forstår det meget bedre nu!

Brugbart svar (0)

Svar #7
12. februar 2019 af OliverHviid

Intet problem. Held og lykke med prøven.


Skriv et svar til: Hjælp til Toppunkt og fordoblingskonstant

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.