Kemi

koncentration

14. marts 2019 af sisus - Niveau: B-niveau

Jeg skal udregne og beskrive hvordan jeg vil lave en 100mL, 0,100M opløsning NaOH(aq) ud fra NaOH(s)

jeg er ikke sikker på hvordan man skal bærer sig ad. Mit første gæt var c(A)=n(A)/Vopl, men kan ikke se hvordan det skulle gå op


Brugbart svar (1)

Svar #1
14. marts 2019 af mathon

              \small m=V\cdot c\cdot M=\left ( 0.100\; L \right )\cdot\left ( 0.100\; \tfrac{mol}{L} \right )\cdot \left ( 39.997\; \tfrac{g}{mol} \right )=0.39997\; g=400\; mg

En 100 mL målekolbe tilsættes lidt demivand. Heri hældes under omrøring 400 mg NaOH(s). Omrøringen fortsættes under efterfyldning med demivand op til mærket.             


Svar #2
14. marts 2019 af sisus

Mathon, tusind tak for din hjælp!!!! giver mening nu, det var mere enkelt en jeg lige havde fået det kørt op til i mit hoved.

Jeg har i et andet spørgsmål fået at vide at jeg skal redegører for hvor mange ækvivalenspunkter der ville være (dertil skrev jeg 2, da vi har 2 pKs værdier) men i det spørgsmål som jeg har vedhæftet står der at jeg skal udregne koncentrationen og antage at den opfører sig som en monohydron syrer (altså kun et ækvivalenspunkt).

så mit spørgsmål er:

1. hvor mange ækvivalenspunkter skal jeg redegøre for

2. hvordan udregner jeg koncentrationen (hvilken formel skal jeg bruge)

Vedhæftet fil:Udklip.PNG

Brugbart svar (0)

Svar #3
14. marts 2019 af mathon

1. Du skal redegøre for ét ækvivalenspunkt.


Brugbart svar (0)

Svar #4
14. marts 2019 af mathon


Brugbart svar (0)

Svar #5
14. marts 2019 af mathon

Når reaktionsforholdet
er:
                \small HR:OH^-=1:1
gælder:
                                                 \small \begin{array}{rcl} n_{syre}&=&n_{base} \\\\ V_{syre}\cdot c_{syre} &=&V_{base}\cdot c_{base}\\\\ c_{syre} &=&\left (\frac{V_{base}}{V_{syre}} \right )\cdot c_{base} \end{array}

Du har ikke oplyst V_{syre}.


Svar #6
14. marts 2019 af sisus

jeg ville ønske at jeg kunne sige at det gav mening for mig, men kan ikke lige få det til at gå op i mit hoved... 


Brugbart svar (1)

Svar #7
15. marts 2019 af mathon

Når reaktionsforholdet
er:
                \small HR:OH^-=1:1
gælder:
                                                 \small \small \small \begin{array}{lrcl} &n_{syre}&=&n_{base} \\\\ &V_{syre}\cdot c_{syre} &=&V_{base}\cdot c_{base}\\\\&c_{syre} &=&\left (\frac{V_{base}}{V_{syre}} \right )\cdot c_{base} \\\\ \textup{aktuelt:}&c_{R-250} &=&\left (\frac{5.6}{50} \right )\cdot \left ( 0.100\; M \right ) =0.0112\; M \end{array}


Svar #8
15. marts 2019 af sisus

TUSIND TAK!!!


Brugbart svar (0)

Svar #9
15. marts 2019 af mathon

korresponderer
                              https://www.studieportalen.dk/forums/thread.aspx?id=1886261#1886394


Skriv et svar til: koncentration

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.