International økonomi

Hjælp til at forstå sætninger til lettere dansk

09. april 2019 af Svari - Niveau: C-niveau

Hej. Jeg har lidt svært ved International Økonomi, da vi kun har haft faget cirka 4 gange nu, og allerede har fået vores første fremlæggelse for. Her er nogle sætninger jeg gerne vil have "oversat" til noget jeg forstår

1. Den skønnede udvikling i de offentlige udgifter og indtægter frem mod 2020 betyder, at skattetrykket og de offentlige udgifters andel af BNP fortsætter de seneste års faldende tendens. Skattetrykket korrigeret for midlertidige udsving (svarende til et groft mål for det strukturelle skattetryk) skønnes at blive reduceret fra ca. 46 pct. af BNP i 2015 til ca. 44¾ pct. af BNP i 2020,

2. Erfaringen peger desuden på, at muligheden for en længerevarende højkonjunktur og blød landing er størst, når reformer modvirker et stigende kapacitetspres, og den økonomiske politik er afstemt med konjunktursituationen

3. Udsigten til fortsat pæn vækst i efterspørgslen og beskæftigelsen taler for, at finans- og strukturpolitikken også de kommende par år bør virke dæmpende på kapacitetspresset i økonomien og dermed mindske risikoen for, at den aktuelle højkonjunktur udvikler sig til en overophedning med stigende pres på lønninger og priser.

på forhånd mange tak :=)


Skriv et svar til: Hjælp til at forstå sætninger til lettere dansk

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.