Dansk

Hjælp til novelle

21. april 2019 af hermionegranger12 - Niveau: 7. klasse

Hej jeg er en pige på 13 år, som skal skrive en novelle på mindst en side i word og max to. Jeg er ikke så god til det med noveller, så jeg ville spørge om det her var godt nok til en novelle?

En kæmpe orkan vælter ind over ind over en bedstefars gård. En dreng og hans ven kæmper for at overleve. Der vælter tre træer, som betød rigtig meget for drengen, da han mente de symboliseret noget helt specialt. Drengen kan ikke finde hans bedstefar under orkanen, men opdager så at han ligger fanget under nogle halmballer. Drengen kæmper med nød og næppe og det lykkes ham lige at få ham ind igen. Da orkanen er slut løber drengen ud på vejen, for at hente hjælp til hans bedstefar, fordi han er sårede. Der kommer en bil kørende, og drengen løber ud foran, men når bilen at bremse!?

Hvis det ikke er godt nok, må i meget gerne skrive forslag. Det er fordi at jeg har fået et billede, som fortstiller en vej, hvor der for enden er en solnedgang og på den ene af siderne er der en slags gård. Jeg tænkte at budslabe måske kunne være noget med at man skulle hjælpe sine nærmeste, også hvis det er mellem liv eller død. Eller noget i den stil :) Please hjælp mig! På forhånd tak!


Brugbart svar (0)

Svar #1
21. april 2019 af Smut1

Jeg synes det er rigtig godt :) Jeg kan især godt lide det med, at bedstefaren bliver fanget under "nogle halmballer", da halm normalt er let!

Noget andet er, at du synes at gøre brug af en alvidende fortæller: "...men når bilen at bremse!?" Det synes jeg er en spændende måde at skrive på, da de færreste gør det.

Mine skrivelærere plejede at sige, at man ikke må lave fortolkninger af egne historier, hverken før eller efter de er skrevet. Tror vist det samme gør sig gældende for vurderinger og anmeldelser.


Svar #2
21. april 2019 af hermionegranger12

Tusind tak! Det blev jeg meget glad for at høre. En alvidende fortæller er tredjepersonsfortæller ikke? Hvis det er, har jeg et problem, for jeg skriver med jeg-fortæller. Ps det der med "Når bilen at bremse" skal ikke stå sådan direkte i min novelle, da dette bare er en mindmap. Men tusind tak! Ps hvad mener du med at man ikke må lave fortolkninger af egne historier??? Forstod det ikke helt, men tusinde tak! Og det med halmballerne havde jeg ikke lige tænkt på, så godt tænkt. Jeg har nemlig skrevet at der er møbler der flyver rundt, så det vlle de nok også gøre, har du en ide til hvordan jeg kan gøre det? Det er fordi jeg har et billede og der står tre halm baller oven på hinanden. Altså jeg skriver der er tre træer der er væltet, kunne han være under et af dem? TUSINDE TUSINDE TAK! Troede ikke det ville få så god feedback! Jeg går forresten kun i 6 ahah, men den årgang kunne jeg ikke vælge :/ og havde virkelig brug for hjælp. TAKKKK Smut :) og sig endelig til, hvis der er noget jeg kan hjælpe dig med!


Svar #3
21. april 2019 af hermionegranger12

Ps sådan som jeg har skrevet det, giver det mening med berettermodellen og in medias res og sådan? Håber du svarer. På forhånd tak!


Brugbart svar (0)

Svar #4
21. april 2019 af Smut1

Det der ” In medias res” er lidt kryptisk, fordi det relativt, og afhænger af, hvordan resten af historien former sig. Hvis historien fortsætter i samme tempo, så vil jeg mene, at den starter ”in medias res”, men skifter den derimod stil, kunne de første seks linjer godt være en form for indledning. Typisk er ”in medias res” mere scenisk, det vil sige beskrevet mere detaljeret.

En alvidende fortæller er ikke det samme som en tredjeperson-fortæller. Der er stor forskel. Men det kan du nemt google dig frem til. Hvis det ikke lykkes, må du gerne skrive igen! ??.

Det jeg mente er, at når du fortolker undervejs, bremser du historien udvikling, idet du hovedsageligt bruger højre hjernehalvdel, når du er kreativ, og bruger venstre, når du fortolker (se det gerne som en metafor). Hvis du går ind og fortolker på din historie efterfølgende, vil det svare til at du forsøger at finde ud af, hvor mange farver, der er i en kasse med farveblyanter ved at mærke efter, hvordan du føler dig … selvfølgelig bare lige omvendt. Det ville ikke være ideelt.

Jeg kan desværre ikke hjælpe dig med berettermodellen.

Jeg synes ikke, du bør lave om på det med, at han ligger fanget under halm. Tror netop det blev godt, fordi du ikke tænkte over det. Det er vildt fedt i min verden.

PS du skriver ikke med en jeg-fortæller, men med en tredjeperson-fortæller.


Svar #5
21. april 2019 af hermionegranger12

Vent hvad!? Må man ikke skrive med jeg-fortæller? Og ved bare ikke om jeg får en dårligere bedømmelse, hvis jeg gør det med halmballerne. Og vil du mene at denne historie stater i in medias res, og har den et handlingsforløb eller flere? :) Tak for din støtte og din hjælp! :D du virker til at have prøvet det før :) og ej hvor surt! For jeg er startet på min novelle og har skrevet jeg-fortæller, men må man ikke godt det?????? tak for hjælpen! Og vil lige prøve at google det der :)

Brugbart svar (0)

Svar #6
21. april 2019 af OliverHviid

Jeg tror du mistforstod Smut1s svar. Man må naturligvis godt skrive en novelle der har en jeg-fortæller.  Desuden bør det nævnes at der er en del grammatiske fejl i din novelle, f.eks. "de symboliseret" (bør være "de symboliserede"), "for at hente hjælp til hans bedstefar" (bør være "for at hente hjælp til sin bedstefar") etc., men siden du kun går i 6., så forventer din lærer nok ikke perfekt grammatik. Dog ville jeg stadig anbefale dig lige at kigge den igennem igen.


Svar #7
22. april 2019 af hermionegranger12

Haha takkk! Og ja ved det godt, men skulle lige skrive det hurtigt ind, da jeg ikke kunne
kopiere fra word?? men tak! Og ja tænkte også på det i går da jeg skrev at jeg havde misforstået det. Men tak alligevel! Oliver synes du det er godt nok til en novelle forresten?

Brugbart svar (1)

Svar #8
22. april 2019 af OliverHviid

Nu er der jo ikke så meget tekst at bedømme, og jeg ved heller ikke hvad de faglige krav er for 6. klasse, men jeg vil mene at det er en udmærket start. Desuden hvis jeg lige må komme med et tip: husk at skrive meget beskrivende; brug mange adjektiver (tillægsord) Det sagde mine lærere i folkeskolen altid.


Svar #9
02. juni 2019 af hermionegranger12

Tak Oliver :)


Skriv et svar til: Hjælp til novelle

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.