Matematik

optimering

24. april 2019 af jhn123 - Niveau: B-niveau

hej alle sammen.

(glem filen der er blevet lagt ind, det er en fejl)

jeg har fået følgende opgave:

En snor på 12 cm klippes i to stykker, og stykkerne bruges til at danne omkredsen af to kvadrater.  

a) Bestem det samlede areal af de to kvadrater, når længden af det ene stykke snor er 4 cm. 

 Snoren klippes nu over 4x cm fra den ene ende, hvor 0<x<3.  

b) Vis, at den samlede areal A af de to kvadrater som funktion af x er givet ved  A(x)=2x^2-6x+9  

c) Bestem x, så A(x) er mindst mulig.

jeg forstår ikke helt hvordan man skal løse opgaven så hvis der kunne skrives formler og forklaringer ville jeg sætte stor pris på det!

tusind tak på forhånd


Brugbart svar (0)

Svar #1
24. april 2019 af peter lind

hvis det ene kadrat har omkredsen x og siden x/4 og dermed arealet (x/4)2 har det andet kvadrat omkredsen 12-x


Brugbart svar (0)

Svar #2
24. april 2019 af Eksperimentalfysikeren

Opgaven er lidt forvirrende, fordi man tilsyneladede først klipper snoren over i 1) og igen klipper den over i 2), mens den på magisk vis er blevet hel i mellemtiden. Det er ikke helt sådan, den skal forstås. i 1) står der "når", hvor der burde stå "hvis". Godtager vi det, bliver den ikke klippet over i 1) det er blot spørgsmålet om, hvad der vil ske, hvis den bliver klippet over, så den er stadig hel, når den skal klippes over i 2).

I både 1) og 2) er der tale om to stykker snor. Hvert af dem skal danne et kvadrat. Det mindste stykke snor i 1) er 4 cm langt. Regn så ud, hvor lang siden i kvadratet er og brug resultatet til at regne arealet ud. Regn ud, hvor langt det andet stykke er og gør det samme med det. Læg de to arealer sammen.

Gør det samme i 2). Det skulle gerne give et andengradspolynomium. Kontroller, at det er det rigtige. Find så minimum for polynomiet.


Brugbart svar (0)

Svar #3
24. april 2019 af AMelev

Ad #1 Det ene kvadrat har omkredsen 4x. Det andet kvadrat har dermed omkrdsen 12 - 4x.

#0 Siden i et kvadrat er omkreds/4 og Areal = side2

A(x) er et 2.gradspolynomium, og grafen er en parabel med grenene opad, dermed fås minimum i toppunktet. Du kan også bestemme min på sædvanlig vis med nulpunkt og fortegn for A'.


Skriv et svar til: optimering

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.