Debat

Tavshedspligt

30. april 2019 af Stimefisk (Slettet)

Kære mennesker

Jeg har været på brobygning på diverse hospitaler, og dermed har jeg tavshedspligt. Jeg fik at vide at jeg ikke må fortælle nogen personlige/genkendelige ting om patienten, men jeg må fortælle om oplevelsen. Derfor spørger jeg: er det ok at fortælle om kønnet af patienten hvis det ikke kan undgås, og må jeg overhovedet fortælle at jeg eksempelvis har set scanninger af prostatakræft?

For eksempel:

Hvis man må fortælle om oplevelsen, så hvis jeg siger at jeg så patienter med prostatakræft og med bugspytkirtelkræft, så afslører jeg jo at der i hvert fald var nogle mandige patienter. 

Og må jeg overhovedet fortælle om at jeg så patienter med den og den sygdom?

Tak på forhånd.


Brugbart svar (0)

Svar #1
30. april 2019 af Skaljeglavedinelektier

Det er en svær balancegang, men du bør udvise et stort ansvar omkring det og undgå så vidt muligt at sige for meget. Hvor meget er for meget er svært at sige men husk på, at det er strafbart med brud på tavshedspligten. 

Jeg tvivler på, at der er noget forkert i at sige, at du har set scanninger af diverse organer eller noget i den stil. 

En god regel er nok, at hvis du er tvivl om noget er okay at sige så lad være. 

P.S. både mænd og kvinder kan få bugspytkirtelkræft. 


Brugbart svar (0)

Svar #2
24. oktober 2019 af hvisjegskriverherharjegbrugforhjælp

Slettet

Skriv et svar til: Tavshedspligt

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.