Matematik
logistisk differentialligning
Hej alle. Jeg er i gang med mundtligt dispositioner til eksamen. Jeg mangler et sidte punkt i min disposition om differentialligninger. Nemlig omhandlende logisktisk diffeerntialligning.
Der står at jeg blot skal omtale denne. (Jeg har vedhæftet billede). Omtal er ikke så omfangende. Så jeg tænkte på om nogle kunne have en idé til hvordan man hurtigt kan omtale dette. Evt vha. en graf hvor jeg tegner logistisk vækst? Og forklarerr ud fra den? :)
Svar #1
07. maj 2019 af AMelev
Det lyder fornuftigt.
Definitionsmængde
Øvre/Nedre grænse - evt. ved at bestemme grænseværdi for x →∞/-∞ (og dermed værdimængde)
Størst væksthastighed - evt. med udredning
Se evt. vedhæftede
Svar #2
07. maj 2019 af Signekas
Jeg har altid haft ret svært def. og værdimængde
Men det ser ud på billedet at definitionsmængde (som er alle de mulige x værdier?) er uendelig? Kan det passe? Og hvad så med værdimængden? :)
Og så kan man ud fra billedet også se, at væksthastigheden er størst, midt på funktionen. Jeg ved ikke hvad jeg mere kan se. Synes ikke vi i skolen har haft så meget om det :)
Svar #3
07. maj 2019 af Signekas
Jeg kiggede lige på vedhæftede igen og, synes gav mere mening denne gang!
Jeg er bare lige i tvivl, er der f.eks. en grun til at punktet hedder som det gør ved max væksthastighden?
Og b/a i når x går mod uendelig?
Jeg forstår godt det selvfølgelig err mod 0, når x går mod uendelig
Men er der en forklaring på hvorfor, de andre punkter hedder som de gør :)
Svar #4
07. maj 2019 af Signekas
I forhold til de variable min funktion hedder, hvad ville de punkter så hedde? Som er i din vedhæftet :D
Svar #5
07. maj 2019 af AMelev
Beviset for den maksimale væksthastighed er på side 2 i dokumentet, men du kan nøjes med at henvise til, at tangenten i det punkt (x,½M) er stejlest (der er vendetangent for grafen, så den skifter krumning). Når du skal udlede løsningerne for de to andre differentialligninger, har du begrænset tid til den logistiske vækst.
a, M, c positive
x→-∞: -a·M·x → ∞ ⇒ e-a·M·x → ∞ ⇒ c·e-a·M·x → ∞ ⇒ 1 + c·e-a·M·x → ∞ ⇒ M/(1 + c·e-a·M·x) → 0
x→∞: -a·M·x → -∞ ⇒ e-a·M·x → 0 ⇒ c·e-a·M·x → 0 ⇒ 1 + c·e-a·M·x → 1 ⇒ M/(1 + c·e-a·M·x) → M
, så hvis du erstatter b/a med M og b med a·M alle steder i dokumentet, passer det til din udgave.
Hjalp det lidt?
Skriv et svar til: logistisk differentialligning
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.