Matematik

Konfidensinterval

27. maj 2019 af jlj95 - Niveau: B-niveau

Jeg har lidt svært ved at forstå, om jeg finder 95% konfidensinterval rigtigt. Jeg har vedhæftet opgaven, er der en der vil se om jeg har gjort det rigtigt?

opgave b) har jeg lidt svært ved at forstå, hvad det er jeg skal gøre. Er der en der vil hjælpe mig på vej?

Vedhæftet fil: konfidens.PNG

Brugbart svar (2)

Svar #1
27. maj 2019 af peter lind


Svar #2
28. maj 2019 af jlj95

?

Brugbart svar (1)

Svar #3
28. maj 2019 af peter lind

a) jeg har ikke regnet tallene ud; men det ser fornuftigt ud. Den sidste bemærkning er overflødig. Middelværdien vil altid ligge i konfidensintervallet

b) Du skal antage som 0 hypotese at socialdemokraterne får det samme resultat. som i 2015. Det skal du så teste ved at undesøge om P(X>0,284) > 0,05


Svar #4
28. maj 2019 af jlj95

Tak for hjælpen :)

Brugbart svar (0)

Svar #5
28. maj 2019 af AMelev

b) Valgresultatet 26.3% ligger inden for konfidensintervallet, så stikprøven viser ikke en signifikant ændring af vælgertilslutningen til Socialdemokratiet.

Du kunne også lave en regulær binomialtest på H0: Vælgertilslutningen er uændret 26.3%.
X ~ b(1026,26.3%) under H0. 
Testen er dobbeltsidet, da både meget høje og meget lave vælgertilslutninger er kritiske for hypotesen.
Stikprøveresultat: 28.4%·1026 = 291
Acceptmængden bliver A = {242, .... ,298}          eller
Testsandsynlighed P(X ≥ 291) = 7.2% > 2½%
 Stikprøveresultatet ligger i acceptmængden (eller testsandsynligheden er større end 2½%), så ....
Samme konklusion som ovenfor.


Brugbart svar (0)

Svar #6
28. maj 2019 af peter lind

#5 Der spørges om socialdemokratiet har fået en signifikant fremgang så det er en ensidig test


Brugbart svar (0)

Svar #7
28. maj 2019 af AMelev

Ad #6
Tja, men nulhypotesen skal opstilles, før stikprøve iværksættes, og spørgsmålet er vist formuleret på baggrund af, at stikprøveresultatet er kendt.

Men du kan godt have ret.  Konfidensintervallet angiver dog 2½% til hver side.
Det gør under alle omstændigheder ingen forskel i forhold til konklusionen.


Skriv et svar til: Konfidensinterval

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.