Matematik

Andengradsligning - forklaring

28. maj 2019 af Miss545 - Niveau: C-niveau
Hej
Jeg har fået lavet en andengradsligning. Jeg forstår mine beregninger, men har det problematisk med at forklare hvorfor jeg har gjort som jeg har gjort. Er der nogen der vil hjælpe? ( det skal lige siges, at jeg har det meget problematisk med matematik, så derfor ville det være rart med en uddybende forklaring på mine beregninger)
(Billede af opgaven er vedhæftet)

Brugbart svar (1)

Svar #1
28. maj 2019 af Anders521

Du har givet os dine udregninger, men hvad er opgaven?


Svar #2
28. maj 2019 af Miss545

Karen skal nu have etableret et firmalogo på bagklappen af den nye firmavogn. Logoet skal placeres mellem 2 små vinduer, som er placeret i hvert sit hjørne af bilens bagklap (som vist på skitse), hvorfor logoet skal laves som en trekant med spidsen op mellem ruderne. I selve trekanten skal der laves en rektangel, hvori der skal været et udleveringscitat. Mine beregninger er med den forudsætning, at arealet af rektanglet skal være så stort som muligt.

Svar #3
28. maj 2019 af Miss545

I

Svar #4
28. maj 2019 af Miss545

#1
Du har givet os dine udregninger, men hvad er opgaven?

Det er en fiktiv matematikhistorie jeg har taget udgangspunkt i, som jeg selv har opdigtet

Brugbart svar (1)

Svar #5
28. maj 2019 af Anders521

Hvis jeg forstår opgaven korrekt, så har du en rektangel der er indskrevet i en trekant (ligeben?), men skal maksimeres. Tilsynesladende prøver du først at bestemme længden af bredden a til rektanglen. Derefter ganger du længden b til til rektanglen, måske til at bestemme arealet af rektanglen, hvor du så sætter spørgsmåltegn. Hvad der sker efterfølgende har at gøre med begrebet toppunkt og parabel...

Er det sådan du vil løse opgaven?


Svar #6
28. maj 2019 af Miss545

#5
Hvis jeg forstår opgaven korrekt, så har du en rektangel der er indskrevet i en trekant (ligeben?), men skal maksimeres. Tilsynesladende prøver du først at bestemme længden af bredden a til rektanglen. Derefter ganger du længden b til til rektanglen, måske til at bestemme arealet af rektanglen, hvor du så sætter spørgsmåltegn. Hvad der sker efterfølgende har at gøre med begrebet toppunkt og parabel...



Er det sådan du vil løse opgaven?

Ja! Det er det nemlig. Men jeg har det ekstremt svært ved at forklare mine udregninger. Altså hvorfor jeg benytter de tal som jeg gør. Jeg har snakket meget med min lærer om det (som jeg stadig ikke helt forstår), så jeg havde håbet på, at jeg kunne få det gennemgået “skriftligt”, så jeg kan gennemgå det flere gange

Brugbart svar (1)

Svar #7
28. maj 2019 af Anders521

Ud fra dine udregninger ... har du så maksimeret arealet af rektanglen?


Brugbart svar (0)

Svar #8
28. maj 2019 af peter lind


Brugbart svar (0)

Svar #9
28. maj 2019 af peter lind

Du  bruger stningen om ensvinklede trekanter på den figur til højre.

Du skal skrive at du gør det og også anvende formlen direkte inden du skriver en endelig formel ud samt resultatet

I udledningen af toppunktet kan jeg ikke se hvad du gør. Brug formelen for toppunktet eller alternativt differentier andengradspolynomiet og st resultatet =0


Svar #10
29. maj 2019 af Miss545

#7
Ud fra dine udregninger ... har du så maksimeret arealet af rektanglen?

Ja, men jeg kan ikke forklare hvorfor jeg har benyttet de tal og den regnemetode som jeg har....

Brugbart svar (0)

Svar #11
29. maj 2019 af Anders521

Hele pointen med opgaven er at maksimere arealet af rektanglen. Du benytter jo tallene, da disse er givet i figurerne, der så hører til opgaven. Men regnemetoden ... det er svært at forklare. Du bekræfter at have maksimeret arealet, hvad er den så?


Brugbart svar (0)

Svar #12
29. maj 2019 af AMelev

Jeg har en hel del "spørgsmål". Se vedhæftede.
Det kikser helt ved argumentationen for toppunktet for A, men der er også andre uklarheder.
Da jeg kun havde billedet, kunne jeg ikke sætte kommentarer ind de rigtige steder, så de er nummereret nedefter.
 

Vedhæftet fil:Kom..docx

Svar #13
30. maj 2019 af Miss545

#12

Jeg har en hel del "spørgsmål". Se vedhæftede.
Det kikser helt ved argumentationen for toppunktet for A, men der er også andre uklarheder.
Da jeg kun havde billedet, kunne jeg ikke sætte kommentarer ind de rigtige steder, så de er nummereret nedefter.
 

Hejsa, jeg har lavet nogle få ændringer, som jeg ville være glad for, hvis i ville kigge dem igennem. Jeg håber på, at det vil give en bedre forståelse.... (vedhæftet filer) 

Vedhæftet fil:Skærmbillede (6).png

Svar #14
30. maj 2019 af Miss545

#13
#12

Jeg har en hel del "spørgsmål". Se vedhæftede.
Det kikser helt ved argumentationen for toppunktet for A, men der er også andre uklarheder.
Da jeg kun havde billedet, kunne jeg ikke sætte kommentarer ind de rigtige steder, så de er nummereret nedefter.
 

Hejsa, jeg har lavet nogle få ændringer, som jeg ville være glad for, hvis i ville kigge dem igennem. Jeg håber på, at det vil give en bedre forståelse.... (vedhæftet filer) 

Vedhæftet fil:Skærmbillede (7).png

Svar #15
30. maj 2019 af Miss545

#14
#13
#12

Jeg har en hel del "spørgsmål". Se vedhæftede.
Det kikser helt ved argumentationen for toppunktet for A, men der er også andre uklarheder.
Da jeg kun havde billedet, kunne jeg ikke sætte kommentarer ind de rigtige steder, så de er nummereret nedefter.
 

Hejsa, jeg har lavet nogle få ændringer, som jeg ville være glad for, hvis i ville kigge dem igennem. Jeg håber på, at det vil give en bedre forståelse.... (vedhæftet filer) 

Vedhæftet fil:Skærmbillede (8).png

Svar #16
30. maj 2019 af Miss545

#15
#14
#13
#12

Jeg har en hel del "spørgsmål". Se vedhæftede.
Det kikser helt ved argumentationen for toppunktet for A, men der er også andre uklarheder.
Da jeg kun havde billedet, kunne jeg ikke sætte kommentarer ind de rigtige steder, så de er nummereret nedefter.
 

Hejsa, jeg har lavet nogle få ændringer, som jeg ville være glad for, hvis i ville kigge dem igennem. Jeg håber på, at det vil give en bedre forståelse.... (vedhæftet filer) 

Vedhæftet fil:Skærmbillede (9).png

Skriv et svar til: Andengradsligning - forklaring

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.