Studievalg og videregående studie

C-og B-fag

22. juni 2019 af datway33

Hej Studieportalen

Jeg har været lidt i tvivl angående valg af valgfag og fortsætterfag af følgende grunde:

C-fag tæller for 1, B-fag tæller for 0,75+0,75=1,5.

Til næste år har jeg valgt at fortsætte med to B-fag og tilvælge ét C-fag. Dog er jeg i tvivl, om det havde været smartest at vælge to C-fag og et B-fag for at få maksimal score, eftersom et B-fag jo tæller 1,5 og jeg erstatter et C-fag og fravælger et C-fag ved at vælge et B-fag, hvilket vel ellers måtte have givet 2? Så et B-fag erstatter to C-fag og dermed er skadende for gennemsnittet?

Er der noget jeg misser? For omvendt tænker jeg, at regnestykket går lige op ift. vægtet gennemsnit, men har ikke helt styr på det. 

Hvad siger I? På forhånd tak :)


Brugbart svar (0)

Svar #1
23. juni 2019 af Fatima2904

jeg har også valgt 2 fag på b- niveau (samfundsfag og biologi) og et nyt fag på c-niveau (psykologi. Jeg er ikke så vild med biologi, og tror at biologi B vil være endnu sværer, og det kan have en negativ effekt på mit karaktergennemsnit. Jeg tror ikke at jeg kan vælge et andet B fag, da det er forsent. 

Men jeg tror ikke, at et b-niveau fag kan "skade" eller have en større påvirkning på gennemsnitet end et c-niveau fag.


Brugbart svar (0)

Svar #2
24. juni 2019 af KlogeÅse

Jeg synes, at du skal vælge fag efter faglig interesse.
Det gør undervisningen væsentligt sjovere, og så stiger sandsynligheden for, at det kan ende med en god karakter.


Skriv et svar til: C-og B-fag

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.