Samfundsfag

Lineær regression opgave, akut.

19. august 2019 af TGGYM - Niveau: A-niveau

Hejsa, jeg sidder lidt fast i en opgave i samf, er der nogle der lige kan hjælpe mig i gang med et par linjer? Jeg er rimelig i tvivl.

Tak på forhånf (opgave vedhæftet)


Brugbart svar (0)

Svar #1
19. august 2019 af Moderatoren

Beskriv hvor du sidder fast, så er det lettere at give dig et hint til at komme videre.


Brugbart svar (0)

Svar #2
19. august 2019 af SuneChr

# 0
Diagrammet ser uoverskueligt ud. Hvad refererer aksernes tal til?
Efter hvilke kriterier er punkterne i diagrammet placeret?
Er det forholdet mellem de to partiers opnåede mandater i de anførte år?
Ville et diagram, med to adskilte kurver, ikke kunne give et mere brugbart billede til fortolkning? 
 


Svar #3
19. august 2019 af TGGYM

Billedet og teksten er det lille tekst er det eneste jeg har fået, jeg er nemlig selv i tvivl om opgaven og tallene. Det er derfor jeg søger hjælp herinde. 


Brugbart svar (0)

Svar #4
19. august 2019 af Moderatoren

Hvad har du problemer med? Har du gjort? "Læs om hvordan man løser en opgave med lineær regression i samf-notesbogen under Afleveringer"


Brugbart svar (2)

Svar #5
19. august 2019 af Eksperimentalfysikeren

Formodentlig stammer diagrammet fra et sted, hvor der er en supplerende tekst, som beskriver, hvordan diagrammet skal fortolkes. Et opslag på Wikipedia: "Folketingsvalg 1984" viste, at punktet for 1984 svarer til antal procent stemmer på de to partier.

Hvis dette holder for resten af diagrammet, hvilket jeg tror, det gør, viser diagrammet en vis kobling mellem stemmerne på de to partier, således at en stigning i 1%-point i stemmer til de konservative hænger sammen med et fald på ca. 0,6%-point til Fremskridtspartiet.


Brugbart svar (2)

Svar #6
19. august 2019 af SuneChr

Hvis akserne skal repræsentere antal mandater, giver det kun mening, at punkterne har
heltallige koordinater. Det ser ikke ud til at være tilfældet for nogle punkter, f.eks.
Konservative i året 2005.
I alle tilfælde: Lad akserne få den samme længdeenhed.


Skriv et svar til: Lineær regression opgave, akut.

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.