Matematik

Hvad er en ret linje (Også kaldt linjens ligning). Hvad er det?

23. september 2019 af Hejmeddig12344444 - Niveau: 9. klasse

Jeg har en prøve snart, hvor vi skal fortælle hvad en ret linje er, såvel også hvad en Linjens ligning er, som jeg ikke fatter en skid af. Det kunne være dejligt hvis nogen kunne hjælpe mig med de to ting.

1) Hvad er en ret linje

2) Hvad er Linjens ligning

Brugbart svar (0)

Svar #1
23. september 2019 af StoreNord

1) En ret linje er en uendelig række af punkter, der alle sammen opfylder linjens ligning.

2) Den rette linje ligning er f(x)=ax+b.

Svar #2
23. september 2019 af Hejmeddig12344444

1) En ret linje er en uendelig række af punkter, der alle sammen opfylder linjens ligning.

2) Den rette linje ligning er f(x)=ax+b.

Kan du ikke sådan forklare mig hvad Linjens ligning så er. Jeg forstår nemlig ikke helt det med en ret linje. Jeg går ud fra, at en ret linje såvel også kunne være f(x)=2x eller hvad. Eller skal der være to variabler, såsom f(x)=2x+4

Brugbart svar (0)

Svar #3
23. september 2019 af OliverHviid

Den rette linje har funktionsforskriften f(x)=ax+b hvor a og b er konstanter.

I dit første eksempel, altså f(x)=2x, så er a=2 og b=0. I dit andet eksempel er a=2 og b=4.

Svar #4

I dit første eksempel, altså f(x)=2x, så er a=2 og b=0. I dit andet eksempel er a=2 og b=4.

Hvordan indsætter man så forskriften ind i fx geogebra. Fx denne her = f(x)=2x+4

Det eneste jeg er lort til i matematik, er simpelhent koordinatsystemer.

Brugbart svar (0)

Svar #5

f(x)=2x har også en b-værdi. Den er 0, og så behøver man ikke at kunne se den.     :-)

Svar #6

f(x)=2x har også en b-værdi. Den er 0, og så behøver man ikke at kunne se den.     :-)

Jeg ville også lige spørge hvordan man begrunder at det kunne være en ret linje. Altså den forskrift.

Brugbart svar (0)

Svar #7

hældningen mellem to punkter er altid a.

Brugbart svar (0)

Svar #8
23. september 2019 af ringstedLC

#4: I GeoGebra skriver du i "Input"-feltet: f(x) = 2x + 4 og trykker "Enter". I "Algebra vindue" dannes nu en gruppe, der hedder "Funktion" og her står din forskrift. På "Tegneblok" ses en ret linje, hvor der står et "f" i samme farve som linjen. (Hvis du ikke har "Input"-feltet, se *).

Du kan også skrive: y = 3x + 2 og trykke "Enter". Det giver en anden linje (og farve og bogstav) på "Tegneblok" og danner en gruppe, der hedder "Linje" i "Algebra vindue". Bemærk: Du døbte funktionen "f", men GeoGebra døber selv linjen som selvfølgelig senere kan omdøbes.

Lav nu en anden linje (y =) og bemærk, at allerede ved første tryk efter lighedstegnet sker der noget på "Tegneblok". Leg selv med det, det er en rigtig god og nødvendig hjælp.

*: Menuen "Vis", -> sæt flueben ved "Inputfelt".

Brugbart svar (0)

Svar #9
24. september 2019 af SuneChr

Den rette linje er entydigt - og fuldstændigt beskrevet ved ét punkt og én retning.

Skriv et svar til: Hvad er en ret linje (Også kaldt linjens ligning). Hvad er det?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.